Hírek, Tesztek

Velodyne EQ-MAX 12 - Precíz dörgedelem

2019.08.26 12:48

Hat éve járt nálunk a gyártó akkoriban legnépszerűbbnek számító CHT sorozatának 10”-os mélysugárzóval készülő középső típusa, abból az alkalomból, hogy a sorozat is megkapta az előtte csak a drágább darabok kiváltságának számító EQ funkciót. A CHT modellek aktuális utód sorozatát most EQ-Maxnak hívják, s közülük a méretes EQ-Max 12 a család legnagyobb szub-woofere.

Hat éve járt nálunk a gyártó akkoriban legnépszerűbbnek számító CHT sorozatának 10”-os mélysugárzóval készülő középső típusa, abból az alkalomból, hogy a sorozat is megkapta az előtte csak a drágább darabok kiváltságának számító EQ funkciót. A CHT modellek aktuális utód sorozatát most EQ-Maxnak hívják, s közülük a méretes EQ-Max 12 a család legnagyobb szub-woofere.

Az eltelt idő és a modellváltás eredményeként a háromtagú EQ-Max család típusai nagyjából kockoid alakúak, ívek, fényes felületek vagy egyéb design elemek nincsenek rajtuk, így lényegileg abszolút funkcionálisnak és egyszerűnek mondhatjuk őket, ami nem túl nagy gond, lévén, hogy a méretes dohogókat ritkán szokták közszemlére tenni a lakásban. A kizárólag fekete színben kapható szub-woofer leginkább látványos kiviteli eleme az előlapjának felső részének közepén található kék digites kijelző, ami az aktuális hangerő értékről és az egyéb beállításokról tájékoztat messziről is jól látható módon. A korábbi sorozat front oldali, egyesek szerint kissé tolakodó megoldásnak számító reflexnyílása a doboz aljára költözött, ami a legdiszkrétebb változatnak mondható és szinte semmiben sem befolyásolja a doboz elhelyezését. Az előre tüzelő 12”-os (30 cm) megerősített szövetmembrános hangszórót csúcsban 450 W-ot produkáló erősítő mozgatja, az egyérintéses EQ funkció használatával az akusztikai viszonyokhoz igazítva és maximális kontrollált módon. A rendszer részének számító DSP Distortion Limiting System ráadásként hallható torzítások nélkül hozza ki a maximumot az erősítőből és a hangszóróból, így aztán lehet tolni a szubnak, ami a csövön kifér.

Szolgáltatásainak bősége kifejezetten precíz installálást illetve rendszerbe illesztést tesz lehetővé, hiszen line és hangsugárzó kimenetekről egyaránt meghajtható, előbbi módozatnál a vágás 12 dB/oktáv meredekséggel 40 és 120 Hz között szabályozható, utóbbinál fix 80 Hz, ami jóval ideálisabb, mint ez elődök 120-es értéke. A fázis egyedül álló módon 0, 90, 180 és 270 fokban is állítható, rendelkezik az éjszakai zenélést/mozizást mások számára is elviselhetőbbé tévő Night üzemmóddal, valamint a praktikus automata ki-be kapcsolás funkcióval. Beépített DSP-je négyféle (movie, rock, jazz/classical és game) beállítási lehetőséget kínál, melyek az adott műfaj elvárásai szerint módosítják a doboz átviteli karakterét. RCA ki és bemenetei aranyozott kivitelűek, AV alkalmazás esetén a bal oldalit (LFE) kell közülük használni, s ebben az esetben a vágás Bypass helyzetbe kerül és a jelek közvetlenül a végerősítőre kerülnek.

Kényelem és komfort terén az elődjeihez hasonlóan a létező legmagasabb szintet, vagyis a teljes körű távvezérelhetőséget kínálja, így tulajdonosa az apró és gusztusos távirányítóval a kezében a fotelből szabályozhatja a hangerőt, és a vágáson kívül módosíthatja a felsorolt beállításokat mindegyikét, illetve még a mélysugárzó által kínált gyári DSP programok közül is szabadon válogathat.

Önmagában már a jól kivitelezett lefelé „pöfögő” reflex-rendszer miatt is jól alkalmazható az EQ-Max, hiszen ez a megoldás például az elhelyezésben is jóval nagyobb szabadságot biztosít, az egyetlen gombnyomással működő pofonegyszerű EQ beállítást is elvégezve pedig a szub a szobaakusztikánk jellemzőit is figyelembe véve küldi ránk a testes és energikus mélyeket. Zenehallgatáskor a Rock/R&B illetve Jazz/Classical módozatok közül válogathatunk a muzsika, a habitusunk és a basszus-elvárásaink függvényében - nekem, mivel a szobám sem túl nagy, az utóbbi is bőven elégségesnek bizonyult. Belőve a rendszerhez viszonyított helyes fázist és vágást, valamint a kellő hangerőt a mélyek szépen hozzásimulnak a fő hangsugárzók basszusához, csukott szemmel nem is igazán mondaná meg az ember, hogy különböző dobozokból érkeznek. Jazz muzsikán a precíz és pontos ritmusszekció mellett új életre kel a nagybőgő is, most aztán tényleg minden egyes hangját ki lehet elemezni, ha azt szeretné az ember. A hatás következtében gyorsan a Take Five-ra váltok, aminél aztán igazán elemében lehet a szub-woofer - gyorsan ki is alakul az „ereszd el a hajamat” hangulat, amit a közönség hangos bekurjongatásokkal díjaz. A lábdob iszonyú súlyos, olyan mintha egy mázsás követ dobnának rám, eközben a szub abszolút pontos és megmaradva a saját területén nem szól bele a frekvenciasáv többi részébe. A hatás egészen frenetikus, így folytatásként ösztönösen a dobolós-pattogós zenék felé tendálok, mint például a Pierre Verany féle Dél-Amerikai indián ritmusok vagy a sodró tempójú klasszikus művek. A basszus minden esetben súlyos, testes, energikus és gyors, a halálomat jelentő zsíros maszatolásról szó sincs, a távvezérlőnek köszönhetően pedig mindig az adott felvétel jellemzőihez lehet hangolni a mélyek szintjét. Rockosabb témákon a hozzájuk ajánlott „Rock” állásra váltva a basszus nagykalapácsként üt, kicsit ez már sok is nekem a jóból, így bőven elég a jól bevált „Jazz/Classical” (ilyen puhány lennék?). A lábdob így is a gyomromba vág, a basszusgitárok húrjai feszesen pengenek, és egyből kialakul az a rock feeling, aminek hiába próbáljuk a dolgot kisebb dobozok esetén szépíteni, a jó basszus bizony elengedhetetlen eleme. A szépen kikevert szintetizátor basszus szekvenciák megint csak nagy élményt jelentenek, a kanapén is ragadok még egy ideig, mert ilyenkor ezeknek a plusz Hertzeknek köszönhetően a jól ismert számok is valahogy egészen új megvilágításba kerülnek.

A következőkben előkotrom a nagyon régen látott, katasztrófa jelenetekkel dúsított hegymászós filmet is, ami bármilyen állásban hideg rázós élményt produkál, a filmekhez ajánlott „movie”-ra váltva azonban még ezt is tovább lehet fokozni. A kontrol természetesen mindvégig a szub kezében marad, így a gyengébb típusok agyatlan csattogásától még extrém helyzetekben sem kell tartani és a lavinák is pontosan zúdulnak le a magasból. Ha már Karácsony közelében vagyunk, jöjjön a Jim Carrey féle „Karácsonyi ének”, ami a különböző karácsonyok szellemeinek és az EQ-Max-nak köszönhetően néhol egészen horrorisztikus hatásokat kelt és egy-egy effektjénél össze is rezzenek rendesen. A dinamikai csúcsok tervezetten halnak el, nincsenek kósza utórezgések a különböző hangsugárzók pedig minden helyzetben precízen működnek együtt. A „Survivor” című filmben többek között az Afganisztánban lelőtt harci helikopter lezuhanása szegez a székbe, a földbe csapódásakor elszabaduló rotor elől önkéntelenül is behúzom a fejem, míg a robbanás dinamikája ismét csak magáért beszél, és tanulságos ízelítőt nyújt a szub-woofer képességeiből.


A Velodyne aktív mély-sugárzók mindig is óriási kedvencek voltak nálunk és nincs ez másként a CHT sorozatot felváltó új EQ-Max első nálunk lévő tagjának esetében sem. A nagyon korrekt módon installálható EQ-Max 12 szerintem kategóriájának legjobbjai közé tartozik, mivel optimálisan beállítva pontos, testes és izmos mélyeivel mind zenehallgatáskor, mind mozizáskor könnyen rabul ejti a basszusrajongók szívét. A komforthoz kapunk kijelzőt és távvezérlőt, melyeknek köszönhetően mindent könnyedén kézben tarthatunk, így valóban nem marad más dolgunk, mint kényelmesen hátradőlve élvezni a gyomrunkat masszírozó basszust.


Velodyne EQ-Max 12
Teljesítmény RMS/max: 225/450 W
Frekvencia átvitel: 25-120 Hz /+ - 3 dB
Méretek: 454×416×457 mm
Tömeg: 25 kg
Ár: 269.990,- Ft

Forgalmazó: Stream Audio
Tel: 30/211-5253
https://streamaudio.hu/