Hírek, Tesztek

Thorens TD-309 audiophile lemezjátszó teszt

2019.08.26 11:55

Kivitelezésében extravagáns, talán a kortárs képzőművészethez áll közel, mindenesetre a mai ipari formatervezés egyik jó példája az új Thorens TD 309 analóg lemezjátszó. 

A formabontás művészete

Kivitelezésében extravagáns, talán a kortárs képzőművészethez áll közel, mindenesetre a mai ipari formatervezés egyik jó példája az új Thorens TD 309 analóg lemezjátszó. Az évtizedekkel ezelőtt megdermedt LP lejátszás új korszakát éli nemcsak a milliárdnyi használt lemez, de az új préselések kiadása nyomán is. A lemezjátszás bebizonyította, hogy nagyon hosszú ideig fenn tud maradni – ha nem örökre. Ez az állapot már nemcsak felszínen tartja a lemezjátszógyártókat, 30 évvel a lassú kivonulás után, hanem újabbnál újabb fejlesztésekre ösztönzi. A belépő szintű lemezjátszók legyenek felhasználóbarátok, a komolyabbak képviseljék a kiváló hangzást, főleg szolgálják ki a hozzáértő vásárlóközönséget! Szinte hihetetlen, de mindez a CD-lemez utáni digitális file-világban fordul elő, annak egyértelmű vívmányaival szemben, ahol a felvételek alacsony zajszintje és a nagy dinamikai tartomány magától értetődő. Napjaink technológiájának áttekintésekor úgy tűnik minden tetőzik – sokan úgy gondoljuk, hogy már miden ki van találva – mi jöhet még? A Thorens sok szempontból figyelemre méltó TD 309 típusú lemezjátszója nemcsak a kortárs design-művészet egy szeletkéje, de szinte minden mechanikai porcikájában tükrözi az újat, a másként gondolkodást.

Típus: szíjhajtású manuális
Motor: szervó-kontroll DC motor
Sebesség: 33-1/3, 45 ford/perc
Lemeztányér: 12” / 2.3 kg (üveg)
Hangkar: THORENS® TP 92
Hangszedő: MM THORENS® TAS 267
Méretek: 470×125×430 mm
Tömeg: 6.5 Kg
Ár: 469 990 HUF
Forgalmazó: Streamaudio Kft.

Előbb vegyük a száraz leírást! Out of the box, azaz a TD 309 olyan közel van a felhasználóhoz amennyire csak lehetséges egy ilyen finom szerkezet Plug’n’Play beállítása gyárilag, annak érdekében, hogy a vásárlónak csak kezelni kelljen a masinát. Az a néhány dolog, amit a tulajdonosnak tennie kell, hogy eltávolítsa a lábazatfelfüggesztés rögzítőcsavarjait, feltegye az ékszíjat és helyezze fel a mellékelt egyensúlyt a bal első sarokba, valamint csatlakoztassa az erősítő megfelelő bemenetére lehet, hogy nem éppen CD-játszó kényelmű, de ez kérem az analóg lemezjátszás!
Számtalan izgalmas pontja van a stílusos lemezjátszónak. A hárompontos, rugózó futómű, a kar és annak csapágyazása, a motor felfüggesztése és szíjfeszítő mechanizmusa, a kar és annak kiképzése, az ellensúly, az antiskating, a rezonanciacsökkentő a karon és a szubsasszin, mind-mind érdekességet, mindössze „6,5 kg új megoldást” tartalmaz.

 

Mindezek között talán az első a gyárilag beszerelt hangszedő, ami az Audio-Technica gyártmánya és a Thorens cég saját mérnökeinek ajánlására, megrendelésére készült. A használati utasításban utalnak rá, olyan mint az AT95B (nincs típusszám a hangszedőn), túlmutat az alapkategórián, igen jó minőségű. A tű nyomóerejét (VTF) csak tűmérleggel szabad beállítani, nemcsak azért mert a kar végén lévő ellensúly nem tartalmaz kalibrációt, hanem azért is, mert a nagy engedékenységű, a szokásosnál (2 gramm) kisebb tűnyomóerővel működő hangszedőkhöz pontosan kell beállítani. A második érdekesség a saját, dedikált Thorens kar. A tervező csapat megpróbálta megtalálni a jó teljesítmény leglogikusabb módját adott költség korlátok között. Az eredmény a TP 92 kar. Benne golyóscsapágyak az MMB Co. Japan termékei közül, amely cég elsősorban orvosi mérőeszközökhöz gyárt precíziós alkatrészket. Az egyetlen ponton rögzített hangszedőbefogó (nem szokványos shell) hasonlít a Clearaudio által használt megoldásra, de az általuk használt megoldás, valójában az ötlet, a Thorens-től származott korábban. A platform nyereg részét nem lehet elforgatni, de előre-hátra lehet mozgatni, annak érdekében, hogy szabályozzuk a túlnyúlást 2,5 mm-es távban. Az ellensúly nem a kar síkjában, hanem attól mélyebben van rögzítve, így érve el a lehető legalacsonyabb strukturális rezgést, de ugyanerre szolgál a karon lévő rezonancia csökkentő gyűrű is. Szükség is van rájuk, mert a kar egy hangolatlan, üreges alumínium cső. A kar közepén lévő rezonancia-szabályozó gyűrűt kéretik nem piszkálni (gyárilag jó helyen van!)! A TP 92 hangkar effektív tömege közepesen alacsony (11 gramm), az oldalirányú követési geometria rögzített 23,6°, ami jól illeszkedik a legtöbb mozgó-mágneses hangszedőhöz.

 

Az antiskating megoldások közül a mágneses okkal lett kiválasztva, beszerelve.
…Teljes pontosságot csak a mechanikai érintkezés nélküli antiskating-rendszerek nyújtanak. Ilyenek legegyszerűbben a mágneses erőhatás kihasználásával szerkeszthetők. A kar függőleges tengelyén arra merőlegesen egy hatpólusú mágnesgyűrűt helyeztek el, amelyik a karral együtt forog. E gyűrűn kívül, az egyik átlóvonal mentén két kisebb permanens mágnes van. Az egyik a gyűrűtől állandó távolságban van, míg a másik távolsága szabályozható. Mivel a lejátszás közben a kar forgása miatt a mágneses pólusok egymástól távolodnak és a kiegyenlítőerő kismértékben csökken, a célszerűen kialakított mágneskörrel a skatinghatást ideálisan ki lehet egyenlíteni… (Degrell László)
Hogy az antiskating valóban hasonlít eme klasszikus megoldáshoz azt csak a teljes szétszerelés útján tudtuk volna meg, de gondolva a forgalmazóra ezt nem végeztem el.

A látszat ellenére a TD 309 egy igazi függesztéses szubsasszi, de ezt a felső részre értjük. A rezonancia frekvencia alacsonyan tartására tekercsrugókat alkalmaztak, ezek egy öntött háromszög lábazatba vannak szerelve, imbuszkulccsal szabályozható a vízszintezés. A rugós rendszer rezonancia-frekvenciája körülbelül 4 Hz, ez messze van a legmélyebb basszusoktól, tehát nem szól bele a mély-tartomány leképezésébe. Szokatlan az ilyen megoldás – de ezt nehéz elérni pl. gumi beágyazásával – a figyelmes szemlélő észreveszi, hogy mindegyik láb egy kicsit más rugalmasságú(!) A bal sarokban van jó helyen a több mint 60 deka tömegű krómozott felületű „ellensúly”. A kerek, gumibetétes fém súlya 620 gramm, itt, a hangkarral ellenkező sarokban, elhelyezve elérjük, hogy ugyanazon nyomóerő hasson mind a három lábra. Másik szerepe az esetleges rezonanciák kioltása.
A lemezjátszó csapágy külön MDF tömbben került elhelyezésre, hogy segítse a szerkezetből származó zajt elszigetelni. Maga a bázis áll egy bronz perselyből, amelyben egy domború műanyag korongon acél tengely forog. A tengely mintegy 16 cm átmérőjű alumíniumból készült sub-tálba szerelve ellátja az üvegtál koncentrikusan tartását is. Az alsó tál nem teljes felületen érintkezik a kvarc üveglap lemez-tányérral, van egy úgynevezett „slip ring” (központosító elem) ami ezen a ponton csökkenti a rezonancia kölcsönhatást a tányér anyaga és az egyéb szerkezeti elemek között.
A tervezési filozófia mellőzi a porvédő plexitetőt vagy burkolatot, ezért nincs, de külön rendelhető. Mindezek a zsenialitást tükrözik vagy egyszerűen a Thorens megkülönböztetésre irányuló erőfeszítései? Ezt döntse el mindenki maga!

 

Erős idegzetű, felkészült hozzáértőknek! A TD 309 beállítása valóban egyszerű, mindaddig, amíg egy esetleges hangszedőcserénél be nem kell állítani a függőleges követési szöget a VTA-t. Néhány, speciális méretű hangszedőhöz a kar síkját meg kell emelni, ehhez a karbak alsó csavarját kell meglazítani és a felső gyűrűvel lehet a megfelelő magasságot beállítani. A motor. Modern, DC típusú, tápellátását gondosan megtervezett elektronikus sebességszabályozó áramkör végzi. A lejátszási sebesség egy egyszerű két állású kapcsolóval választható, finomhangolása a mellette kétoldalt található csavarokkal történhet. Ugyanezt kell tenni más, vastagabb lemezalátét használatakor is.
Az esedékes szíjfeszítést egy logikus, excentrikus szerelésű „szerkezettel” végezhető. Ez tulajdonképpen a motor tartóperselye, amihez a motor egy rugalmas pillével (talán a hangszórógyártásból származó, de kézenfekvő ötlet) van rögzítve. A gyártó így éri el, hogy a motor rezgése nem jut el sehová a szerkezetben. Fentiek be- és az évek múlásával szükséges után-állítását lehetőleg csak szakember végezze!

 

Használd és hallgasd! És mit hallok? Eleinte semmit. Hát ez az! Ez egy csendes alapzajú, mondhatni alapzaj nélküli lemezjátszó. Természetesen az alacsonyra leszorított zajszint nagyobb dinamika érzetet eredményez még akkor is ha tudjuk ez a dinamika a lemezvágás minőségétől is függ. A gyárilag beszerelt és a használati utasításban deklarált hangszedő, a módosított AT–95B, hangzása egy kicsit más mint a híres „óriásölő”-é. Mondhatom ezt, mert igen jól ismerem az Audio-Technica hangszedőit. Ez a Thorens-nek gyártott modell még összeszedettebb, még együtt-állóbb, még dinamikusabb az alapmodellnél. Valószínű a Thorens mérnökei vagy a marketing osztály kérte így, hiszen a hallgatók többsége pop, rock és elektronikus jazz lemezeket hallgat, arra ez a hangszedő a legmegfelelőbb. Jól bizonyítja ezt, hogy J.S. Bach negyedik Brandenburgi Concerto-ja után – bármilyen jól sikerült a mű drámaiságának érzékeltetése – rögtön úgy döntöttem, hogy ezzel a hangszedővel inkább Pink Floyd-ot hallgatnék. A csendből előtörő hangok nagyon szórakoztató zenévé álltak össze, nagyon együtt-álló, tömör egységgé, amit a műfaj kíván. A rock-zene elementáris hatása fokozottan és meggyőzően jelenik meg. Összhatásában kedvez a basszus és a dob megjelenítésének. Az utóbbi magasabb frekvenciájú ütőshangszer és a gyönyörű basszus menetek véleményem szerint meggyőzik az eddig CD-lemezeken „edződött” füleket. Legfőképpen a színpadképalkotó képességet emelném ki, ahol a hangtömegek jobban a térben rögzítettek. Természetesen mindez reális hangerővel igazi hifi hangzásélményt ad. Szép, kiegyensúlyozott és harmonikus hangzás, bár nem a szó legszorosabb, szőrszálhasogató értelmében – azt más hangszedő alkalmazásakor kell keresni. Testes, zamatos, nem pedig száraz basszus, esetleg hiányzik a kitartást az alsóbb frekvenciákon. A hangszínpad elrendezése jól hangsúlyozott lokalizációt mutat.