Hírek, Tesztek

Stream Audio – 10 év a minőségi audio világában

2019.08.26 11:15

Idén ünnepelte fennállásának 10. évfordulóját a Stream Audio, melynek kellemes családi házas környezetben található, mindenféle földi jóval teletömött bemutatótermében beszélgettünk Barna Miklóssal, a cég egyik tulajdonosával az indulásról, szakmai fejlődésről és úgy általában a hazai hifi kereskedelem elmúlt évtizedéről, ami minden szempontból teljesen más volt, mint az azt megelőző.

Idén ünnepelte fennállásának 10. évfordulóját a Stream Audio, melynek kellemes családi házas környezetben található, mindenféle földi jóval teletömött bemutatótermében beszélgettünk Barna Miklóssal, a cég egyik tulajdonosával az indulásról, szakmai fejlődésről és úgy általában a hazai hifi kereskedelem elmúlt évtizedéről, ami minden szempontból teljesen más volt, mint az azt megelőző.

- A Stream Audio Kft. életében eltelt 10 év, ami egy jeles évforduló, sőt, mai világunkban, amikor a nehéz körülmények között cégek jönnek-mennek, talán egy kisebbfajta csoda, ezért most tekintsünk kicsit vissza, és kezdjük a történetet az elejéről. Miként jött létre, hol, és hogyan kezdte annak idején a cég a működését?

- Cégünk 2004-ben „született”, 3 fős vállalkozás gyanánt, olyan szakmai háttérrel, ami összességében nem tanulható. Ha csak kereskedelmi oldalról nézzük a dolgot, akkor nyilván több helyen elvégezhetőek szakirányú iskolák, azonban a Hifi – Házimozi és a szórakoztató elektronikai termékek értékesítése szerintünk nem csak a „fizess és vidd” elve alapján működhet, mint egy multi áruházban. Mivel az előző munkahelyeinken is elsősorban a hanggal és az azokhoz kapcsolódó elektronikai berendezésekkel foglalkoztunk így adta magát az önálló céges forma gondolata. Az elmúlt évek alatt rengeteg, valós gyakorlati tapasztalat és elméleti képzés segítette és segíti, hogy a mai napig szakmailag felkészülten tudunk a hozzánk forduló ügyfeleinknek segíteni. 

- Ezek szerint egyszer csak megszületett a nagy elhatározás, majd nyílt egy szép, nagy vadonatúj bemutatóterem, mindenféle értékes készülékkel teletömve?

- Dehogy! A cégünk első bemutatóterme alig volt nagyobb, mint a mostani irodánk. (Nevet fel) Emlékszem, egy 11. kerületi gyártelep közepén, ingerszegény környezetben kezdtük a működésünket. Az akkori érdeklődők, vásárlók alig találtak el hozzánk, annyira eldugott helyen voltunk, és a bemutatótermi kínálat sem volt igazán teljes körű. Akkoriban a lengyel Rubicon hangsugárzók tették ki a kínálatunk javát, ez a márka volt egyben az első saját import márkánk is. Már akkor is arra törekedtünk, hogy ár / érték arányban olyan termékeket kínáljunk, amiket mi magunk is szívesen hazavinnék. Ez és az ügyfél orientált magatartás hozta meg cégünk számára a növekedés lehetőségét, és nagyon sok új és visszajáró, elégedett ügyfelet. 

- Ebben az időszakban már korántsem volt olyan könnyű boldogulni, mint mondjuk a ’90-es években, amikor még nem volt ennyire telített a piac, jobb volt a gazdasági helyzet és az audiót sem támadta a letöltés, a tömörített zene és a sok multi-médiás kütyü. Ilyen körülmények között lehetett még „nagyot dobni” és látványosan fejlődni, vagy szívós munkával lépésről-lépésre lehetett csak haladni? És mi volt a helyzet a beszállítókkal?

- Az első pár évben még azzal is meg kellett küzdenünk, hogy a beszállítók elfogadjanak minket, hiszen kis cég gyanánt nem rendelkeztünk sem referencia jellegű üzleti múlttal, sem komoly anyagi tőkével, és az is előfordult, hogy egy-egy márka importőre a megkeresésünkre elutasítóan válaszolt. Azóta fordult a kocka, és a megkeresések alkalmával már mi választhatjuk ki, mivel szeretnénk foglalkozni. A fordulópont több szempontból is 2008 környékére tehető, hiszen új tágasabb és kellemesebb zöldövezeti telephelyre költözhettünk, azonban ekkor gyűrűzött be a gazdasági hanyatlás is, mely erősen érezhető volt a szórakoztatóelektronikai üzletágban. A nagyobb telephelynek megvoltak az előnyei, de mára már sajnos ennek is a határait feszegetjük, folyamatosan bővítünk, és fejlesztünk, de így is nehéz optimálisan bemutatni a termékeink javát. 

- Ezt mi is látjuk, hiszen lépni is alig lehet a készülékektől, és mutattátok az új raktárt is, amit nemrégiben építtettetek. Hogyan és milyen szempontok alapján bővült illetve bővül tovább a kínálatotok, és mik az elsődleges szempontok és kritériumok nálatok, hogy egy márka bekerülhessen a Stream Audio-hoz?

- A kínálatot már az első pillanattól kezdve próbáltuk tudatosan felépíteni. A termékek minőségén kívül fontos szempont a beszállító megbízhatósága, készletkezelése, garanciális ügyintézése, hiszen az ügyfeleink velünk találkoznak és nekünk kell minden felmerülő problémát megoldani, ez viszont csak úgy megy, ha kölcsönösen jó a kommunikáció a beszállító és a viszonteladó között. Egy-egy márkát úgy választunk ki a kínálatunkba, hogy megpróbáljuk több sorozatát, készülékét meghallgatni, kipróbálni, hogy gyakorlati tapasztalatból, összehasonlítások útján tudjuk eldönteni, hogy érdemes-e vele foglalkozni, vagy csak „tizenkettő – egy tucat” kategória. Az elmúlt évek alatt több márka kiesett, vagy épp visszakerült a kínálatunkba, hiszen előfordul, hogy az adott gyártó cég új termékeinek minősége nem igazán javul, sőt akár romlik és ilyenkor inkább más alternatívát keresünk. Mindezt próbáljuk objektíven szemlélni, ezért előfordul, hogy még a saját magunk által képviselt import márkáink között sem a teljes termékpaletta elérhető. 

- Manapság mindenki új utakkal és különféle eladási stratégiákkal próbálkozik. Nálatok hogyan történik az értékesítés, milyen irányelvek szerint kap segítséget az új és a visszajáró ügyfél?

- Cégünk fennállása óta sarkalljuk arra az ügyfeleinket, hogy elsődlegesen ne a márkanevek, fórumok, tesztek, vagy a szóbeszédek alapján válasszanak termékeket, és ne az legyen a fontos, hogy az adott termékről hányszor jelent meg kimagasló szakmai véleményezéssel ellátott cikk. Nem állítjuk, hogy ezek nem mérvadóak, sőt, érdemes őket elolvasni, tájékozódni, de a végső konzekvenciát a saját fül, a meghallgatás vonja le! Bár cégünk a korral haladva web-áruházat is üzemeltet, elsősorban mégis a hagyományos, személyes kapcsolatokon alapuló vásárlást preferálja! A hozzánk betérő, vagy telefonon érdeklődő ügyfél már az elején egy sor kérdéssel találja magát szembe, hiszen sok mindennek szerepe van egy-egy termék kiválasztásában. Nem lehet a wattok, az adatlapok és a külső megjelenés bűvöletében megfelelő döntést hozni. Általánosságban elmondható, hogy minden ügyfél előre egyeztetett időpontban érkezik, mert fontos, hogy ott és akkor csak az Ő személyes igényeit tudjuk átbeszélni. Több, a lehetőségeket és igényeket felmérő kérdés után, érthető szakmai nyelven kapott pro / kontra magyarázat és több termék meghallgatása során kerülnek ki a végleges eszközök, melyek már alkalmasak lesznek arra, hogy azok az ügyfél lakásában ne csak a port fogják, hanem valós audió-vizuális élményt nyújtsanak. A vásárlás folyamán sok gyakorlati, a beállítással kapcsolatos információt is megosztunk. Természetesen előfordul, hogy csak a tervezés fázisáig jutunk, viszont a komolyabb rendszerek többségét telepítjük is.

 

- Mi a helyzet magával a szórakoztatóelektronikai piaccal? A fejlődés majdnem hogy megállíthatatlan, de hogy látja ezt a szakember, valóban kell nekünk a sok újítás, ami sok esetben csak összezavarja a vásárlót, és nem mellesleg sokkal gyorsabban elértékteleníti a készülékeket, mint a korábbi időkben?

- „Olyan házimozi erősítőt szeretnék venni, amit legalább 10 évig nem kell lecserélni”…ez is egy gyakori kérés az ügyfelek részéről, de mint sok esetben ilyenkor is ki kell, hogy ábrándítsam a vásárlót, sajnos nincs ilyen készülék. A gyártók nagy többsége jelenleg erősen kihasználja a fogyasztói társadalmon alapuló gazdaságot, és inkább trendeket lovagol meg, nem úgy, mint ez előtt 10 évvel. Akkor egy sztereó vagy házimozi erősítő más szempontok alapján került gyártásba, mint most. 10 éve még szolgáltatásban szegény, de túlméretezett tápegységgel, és minőségi hanggal ellátott készülékek tették ki a kínálat nagy részét…. sajnos ez mára megváltozott. Manapság inkább könnyű, sok szolgáltatással teletűzdelt, de közepesen gyenge vagy ennél is rosszabb a hangja a készülékeknek az alsó közép árkategóriában. Mi azt látjuk, hogy az érdeklődők, a gyártók és a boltok által használt marketingnek köszönhetően gyakran olyan „címszavakat” vásárolnának, amit nem is igazán értenek, nincs is rá igényük, de a reklámok azt sugallják, hogy az a jó választás. A technológia fejlődése mellett persze a lobby is erősen beleszól a készülékek belvilágába, hiszen a HDMI csatlakozásnál lenne olcsóbb és stabilabb adatátviteli forma, a THX és egyéb minősítések megléte sem érdemleges egy-egy készüléknél, viszont gyártói – marketing oldalon ezek a hangzatos, vagy haszontalan dolgok hatalmas bevételeket termelnek! Összességében persze annyira azért nem drámai a helyzet, hiszen sok gyártó kínál elérhető árfekvésben szegényesebb szolgáltatásokkal, de valós tartalommal felvértezett terméket, csak tudni kell jól szelektálni, mi pedig ebben az útvesztőben próbáljuk azokat a hozzánk forduló embereket segíteni, akik megbíznak bennünk!

 

- Ha ma körülnézek itt, igényesen kialakított bemutatótermeket látok, telis-tele nívós saját import termékekkel és impozáns készülék választékkal más importőrök választékából. Ennek fényében szerinted hol tart most a cégetek, és milyen változások történtek az elmúlt pár évben?

- Nagyképűség lenne azt állítani, hogy az ország egyik nagy és egyben meghatározó vevő centrikus, szórakoztatóelektronikával foglalkozó vállalkozása vagyunk, de az tény, hogy manapság aki valamilyen hanggal – képpel kapcsolatos dolgot szeretne vásárolni, az előbb utóbb felkeres minket. Az elmúlt évek alatt erős piaci szereplői lettünk a szegmensnek és a stabilitásunknak köszönhetően több olyan márka magyarországi képviseletét megszereztük, mint a svéd származású, elsősorban hangfalak és kiegészítők gyártásával foglalkozó Dynavoice és Proson márka. Ezen márkák termékei az alsó – közép árkategóriában igen kedveltek a remek ár / érték arányuk végett. Az évek alatt kialakult, és az új ügyfélkör igényeinek megfelelően próbáltunk a közép - felső és a high-end kategóriában is olyan itthon nem képviselt termékeket kínálni, melyek kimagasló minőségben, de elérhető árban nyújtanak egyedi, maradandó és lenyűgöző tulajdonságokat, az árukért. Ezen elgondolásból vállaltuk fel az olasz manufakturális jelleggel gyártott Audia Flight high-end erősítő és forrás eszközöket gyártó cég képviseletét, melyekkel már 2013-ban találkozhattak a kiállításra is járó érdeklődők. Szintén a 2013-as év végén egyeztünk meg a Németországban gyártott, a világ minden táján népszerűnek számító közép felső kategóriás hangsugárzókat készítő Quadral – AURUM márka tulajdonosával, és így néhány év kihagyás után a márka termékei ismét elérhetőek lettek Magyarországon. Ezt követően szinte egyszerre az amerikai illetőségű szintén high-end Thiel Audio hangsugárzókat, valamint a kiváló kábeleiről híres Harmonic Technology márkát is cégünk berkein belül üdvözölhettük. Mindezen márkák mellett több neves és népszerű gyártó kiemelt viszonteladói státuszát is betöltjük, így bemutatótermünkben többek között megtalálhatóak a dán DALI, az amerikai Polk Audio, a francia FOCAL, stb. gyártók egyes termékei, illetve a japán Denon és Marantz márkák széles kínálata is.

- Ez valóban nagyon szép választék. Mik a terveitek a jelenre és a jövőre nézve? Mire számíthatnak tőletek a vásárlók a jövőben?

- Mint ahogy már az elmúlt időszakban is tettük, igyekszünk minél több helyen megjelenni, ahol az érdeklődők találkozhatnak a termékeinkkel, és a pozitív benyomások hatására várjuk a régi és új ügyfeleinket is a nemrég felfrissített bemutatótermeinkben. Idén, mint ahogy 2007 óta szinte minden évben, részt veszünk a hagyományossá vált budapesti házimozi kiállításon és idén először egy kisebb standdal a nagyobb felületű, és némiképp szélesebb termékkategóriával foglalkozó Budapesti Music Expo-n is megjelenünk. Ezek mellett a hazai online és nyomtatott szakmai sajtó állandó szereplői vagyunk, ahol sok termékünkről születik bemutató, és részletesebb szakmai cikk is. Folyamatosan fejlesztjük weboldalunkat is, melyen az újdonságokról, új akciókról, ajánlatokról első kézből kaphat információt az érdeklődő zenekedvelő látogató. Itt több részletes termék leírás, és egyéb érdekes szakmai magyarázat, sok új termék, és több kiváló ár / érték arányú akciós ajánlat szerepel, mely szinte napi szinten frissül. Igyekszünk minden árkategóriában kedvező és már bevált összeállításokat kínálni, és ezzel akár megkönnyíteni a vásárlást, de ezzel párhuzamosan lehetőség van a bemutatótermükben, a személyre szabott konzultáció utáni vásárlásra is. A jövőben tovább kívánjuk fejleszteni a saját és viszont eladott termékek listáját, de csak addig a határig, ami nem megy a minőség és megbízhatóság rovására. Ahogy eddig sem, a jövőben sem kívánunk, a „legolcsóbb” és a „legtöbb terméket árusító” szaküzlet birtokosa lenni! Terveink között szerepel egy nagyobb, tágasabb bemutatóterem kiépítése, és a későbbiekben a pesti üzletünk mellet egy budai szalon megnyitása is.

 

- Úgy látszik, bőven van még az előremutató tervekből, de így van ez jól, hiszen a babérokon sohasem lehet megülni. Kiknek érdemes a Stream Audio Kft-hez fordulniuk, és milyen esetekben érdemes mindenképp időpontot egyeztetni a bemutatóterembe?

- Igazából bárki érdeklődését szívesen vesszük, aki hanggal - képpel kacsolatban szeretne a felmerülő kérdéseire választ kapni, azonban vannak termékkörök, amikkel mi sem igazán foglalkozunk. Ilyenek a házi-mozinak csúfolt kompakt „szettek, műanyag kisméretű hangfalakkal, a televíziók hatalmas választéka, a professzionális hangosításra szánt eszközök és a konferencia technika világa. Kiemelten foglalkozunk azonban a sztereó és házi-mozi rendszerek alsó-közép és felső kategóriás termékeinek értékesítésével, rendszer tervezésével, az épülő házakban felmerülő házimozi szobák tervezésének fázisaival valamint a generálkivitelezőkkel történő folyamatos kapcsolattartással. Közületek, (üzletek, iskolák, stb.) megkereséseit is szívesen fogadjuk, sőt gyakran tervezünk és kivitelezünk ilyen jellegű megbízásokat. Az egyéni ügyfelek számára történő szaktanácsadás, rendszertervezés, az egyéni igények esetleges problémáinak megoldása majdhogynem napi szintű feladatunk, így ebben is kellő rutinnal tudunk segíteni bárki számára. Tekintettel arra, hogy bemutatótermünkben az egyedi, egyénre szabott kiszolgálás a cél, minden hozzánk látogató ügyféltől azt kérjük, hogy legalább 1-3 nappal a tervezett időpont előtt érdeklődjön a rendelkezésre állásról, hiszen egyszerre több ügyfelet és azok igényeit nem lehet korrekt módon kezelni. Olyan ez, mint a fogászat, a szimultán, több ügyfeles fogorvoslás nem vezetne túl sok jóra. 

- Szerinted ma a multik világában mekkora igény van a tétekhez hasonló bemutató termekre és szakértelemre? Ráadásul manapság minden megvásárolható a neten, és tudjuk, hogy sokan pár forint engedményért sok mindenre képesek, főleg a mai nem túl rózsás gazdasági Helyzetben. Ez nem nehezíti meg túlságosan a cég életét?

- Valóban igaz, hogy a multi áruházak hatalmas felülettel vannak jelen a piacon, azonban mára már az is megfigyelhető, hogy egyre inkább az olcsó termékeket próbálják meg előnyben részesíteni, és azokból mennyiségeket eladni. Ezekben az üzletekben a szakmai hozzáértés, az egyénre szabott kiszolgálás és a tapasztalati gyakorlatból eredő rutin nem igazán jellemző, inkább a „fogd és vidd” elv alapján a mennyiségi eladás a cél. Manapság egyre több ügyfél érkezik hozzánk, miután a nagy áruházakat végigjárva nem igazán talált az igényeire megoldást, sőt még olyan embert sem, aki értelmes válaszokat adott volna a kérdéseire. Sokan igénylik a családias környezetben történő barátságosabb kiszolgálást, tanácsadást és sokan a megvásárolt rendszer telepítésére, beállítására is igényt tartanak. A netes vásárlásnak is számos buktatója van, hiszen ezek a termékek nem válaszhatóak ki adatlap, szín, forma alapján, és a hivatalos garanciális feltételek is sok esetben kétesek, mert sok az extra akciós ár a csak web-áruházként működő simlis cégeknél, ahol a garanciális problémákra, telepítési, beüzemelési kérdésekre nem tudnak, és nem is akarnak megoldást találni. Ezek az értékesítési csatornák nyilván károsak számunkra is, de aki már megégette magát, az utána nálunk és a mienkhez hasonló cégektől vásárol, melyre szintén gyakori a példa.

- Ebben teljesen egyetértünk, hiszen ilyen összetett és bonyolult műfajokban, mint az audio és házi-mozi sohasem lehet kiváltani a szakértelmet, a műszaki nagyáruházak, és most nem akarok neveket mondani, eladóinak „szakértelméről” pedig amúgy is olyan legendák keringenek, hogy az ember nem tudja, sírjon-e vagy nevessen rajtuk. 
Mindezek fényében úgy gondolom, hogy ilyen hozzáértő, lelkes és igényes dolgokkal foglalkozó „csapatra”, mint a Stream Audio továbbra is szükség lesz, ezért egy következő újabb sikeres évtizedet kívánok nektek!

- Köszönöm! Azon leszünk, hogy megvalósuljon!