Hírek, Tesztek

Quadral Aurum Titan VIII High-End hangsugárzó teszt

2019.08.26 10:49

Nehézsúlyú, és nagyágyú? Mikor megláttam a vaskos Titan logot a hangfal alsó részén, kicsit úgy festett számomra, mint a horgony tetoválás egy tengerész dudorodó bicepszén. 

Ez a bemutató először 2012 augusztusában jelent meg a fairaudio.de hi-end magazinban Németországban. Eredeti német nyelven ott olvasható. Az írás angol német nyelvből fordított angol verzió.

 

Tesztelő: Jörg Dames

Nehézsúlyú, és nagyágyú? Mikor megláttam a vaskos Titan logot a hangfal alsó részén, kicsit úgy festett számomra, mint a horgony tetoválás egy tengerész dudorodó bicepszén. Való igaz, ha valaki 31 éves piaci jelenléttel a háta mögött egy termék nyolcadik generációját mutatja be a honlapján, van oka arra, hogy egy kicsit magabiztosabb legyen. A „tetkó” eredeti Titan logoját Helmut Schaper tervezte akkor, amikor még nem létezett internet, és a hangfal is méretesebb volt.

 A Quadral Titan VIII nem azért épült, hogy kevesebbet állítson, mint maga a valóság. A külső méretei 139x31x58 cm (magasság x szélesség x mélység), és a súlya is hihetetlen 88 kg,  darabonként. A VIII őse még elképesztőbb méretekkel rendelkezett. A Titan III például 140 kg, és 150 cm magas volt. Hoppá! Én nagyon értékelem ezt a karcsúsított Titánt, nem csak az A/B összehasonlítás miatt (segítséget kaptam egy kollégámtól, mert szükségem volt rá), hanem azért is, mert a rendelkezésemre álló terület mindössze 30 négyzetméter.

Tegyük túl magunkat a méreteken, és nézzük a Titan adatlapját. Egy apróság rögtön szemet szúr. Az aktuális Aurum széria modelleken, többek között a Titan VII-en is finomabb a magas sugárzó előtti rács. Sőt, itt nem más található, mint egy ribbon magas sugárzó. 12 cm hosszú, és 20 mg tömegű a 15 mikrométer ultra vékony fólia. Ebből következik, hogy rendkívüli mértékben tilos a porszívóval megközelíteni azt, portalanítás céljából. Ez egy jelentősen drágábban előállítható hangszóró, de Sascha Reckert szavait idézve „alacsonyabb a torzítása, gyorsabb, és finomabb a felbontása”

Az Altima egységekben már bevált, új fejlesztésű 16 cm-es középsugárzó került a hangdobozba. Ezt a közepet több hangfal szériában is alkalmazzák. Ez egy még kiválóbb darab rövidebb csévetesttel, erősebb motorral, réz gyűrűvel, és más típusú ragasztóval, valamint kosárral ahogyan azt Reckert megálmodta. Az olvasók számára szokatlan lehet úgy a fairaudio bemutatója, ha az ALTIMA mozaikszó ismertetése nélkül kezdünk bele. Ez az elnevezés az ALumínium, TItan és MAgnézium szavakból alkotott mozaikszó. Speciális ötvözet, amely javítja a sebességet, és az impulzus átvitelt, miközben csökkenti a nem kívánt rezonanciákat és súlyt. Berndt Start vezető fejlesztő ezt az anyagot már a 2000-es Aurum 6-os modellben is alkalmazta.

 

 Az előd Titan VII egy darab 38 cm-es mélysugárzóját két darab hosszú löketű 25 cm-es egységre cserélték. A nagyobb Aurum modelleknél alkalmazott tipikus elrendezés szerint ezek egy kicsit a front panel mögé vannak süllyesztve egy kis nyomókamrába. A frekvencia emelkedésével ez növeli az ellennyomást, ami javítja az energia átadás hatékonyságát. Előnyei közé tartozik a jobb érzékenység, az alacsonyabb szabad kilengés, és a nagyobb terhelhetőség. A hangolt üreg reflex csöve a padló felé néz. A párhozamosan kötött wooferekre a keresztváltó kb. 250 Hz töréspont alatt küld jelet. A középsugárzó kb. 2800 Hz-ig dolgozik. A vágási meredekségek 12 dB és 24 dB/oktáv között találhatóak. Annak ellenére, hogy nem közölt pontos adatokat, biztosak lehetünk abban, hogy nincs éles törés az átvitelben, illetve abban, hogy nincs lyuk szerű átfedés a tartományok között. Hogy valami menedzselhető opciót adjon a zene barátainak, a Quadral az új VIII-as verzión néhány kapcsolót helyezett el a keresztváltó alatt, amikkel a szoba akusztikájához lehet hangolni a hangfalat. A kapcsolókkal választhat a neutrális, vagy 2 dB emelés, illetve csillapítás között a mély, közép, és magas tartományokon külön-külön. Beállításuk komoly előjátékot igénylő művelet. Nem igényel kiemelkedő hallást, mert a Titan VIII hangja határozottan olyan, mint a nagy hangfalaké. Az én nem éppen karcsú Thiel CS3.7 hangfalam érezhetően kisebb energiákra, és szubszonikus bemutatóra képes a makro dinamikus effektek közben.

A Hannoverians lejátszása közben a színpad alkotás sokkal gazdagabb volt. Különösen meggyőző volt a magasság, amely világosan 1,4 méter magas profilt mutatott. Meghökkenve vettem észre, hogy mennyivel több magas szonikus energia és erő rejtőzött el a Legendary Pink Dot Rainbows Too felvételében, ami a Plutonium Blonde albumról szólalt meg, illetve azt, hogy mennyire tömör, és lenyűgöző ez a hipnotikusan sántikáló dal, ha igazán jó hangfalon hallgatom. Mikor áttértem Loop Afterglow A Gilded Eternity by London felvételére úgy éreztem, hogy túl fényes, és könnyű amikor a basszus dobok éppen nem szóltak. Minden nagyobb álló hangfal össze szokott gabalyodni itt, de a Titan ezt a vágást rendkívüli erővel, és meggyőzően kezelte. Minden speciális effektet tökéletes hangzással, látványosan, pontosan, és nyugodtan szólaltatott meg. Az alkalomhoz illő könnyedséggel állította elő a VIII-as a makro dinamikus effekteket, mintha csak füstkarikákat fújna.

Legyen az egy hirtelen megszólaló elektronikus kürt az amúgy nyugodt Aging Musician 

Resident’s Gingerbread Man lemezről, vagy az apokaliptikus beat stílusú Download Sumi C a The Eyes of Stanley Pain valamelyik effektje, a Quadral Titan szenzációs akusztikával mutatta be azt. Bizalmas direkt kapcsolatba kerültem a zenével, és ténylegesen egy élő előadáson éreztem magam.

Váratlanul ért a tény, hogy mindössze 2,5 méterről már minden hallható volt, mivel ehhez csaknem 90 cm vertikális távolság párosult. A relatív közeli hallgatási távolság ellenére az átvitel nem bomlott szét frekvencia Ribbon, AMT, vagy magneosztatikus magasról beszélünk – annak ellenére, hogy elismerem, ezek nagyon finom dolgok – amelyek különleges tulajdonságokkal bírnak, annyira önmagukban mégsem meghatározók, dacára a sajtóközleményeknek. Lényegesebb az, hogy a többi driverhez milyen módon illesztik azokat. Itt van példának a Quadral Aurum Montain VIII, amely elnyerte a fairaudio kedvencének járó díjat, mégis szinte mellbevágott, az, ahogy a közepei külön váltak a jóval frissebb magasaktól. A Titan VIII kompromiszumot nem ismerő láthatatlansága, homogenitása, és átmenete a középtartomány felé bizony említésre méltó.

 

A Titan hallgatásakor kicsit aggódtam a tonális balansz, valamint a közép és magas közötti szonikus integritás miatt, de a félelmem elpárolgott, mert semmi oda nem illő nem keltette fel a figyelmemet. Tökéletes volt a magabiztossága. Ez az a modell, amelyből ki lehet indulni. Ténylegesen élveztem azt, hogy milyen csodálatos Dan Treacy lusta vokáljának textúrája. Csengő cintányér, és durva e-gitár hallatszott ki az UK Television Personalities nagyon javasolt 1986-os albumáról a Painted World dalából. Nem könnyű ezzel a zenével bánni. A hangerő változtatásával közelít a fémeshez, és relatív tekintélyes az infraszonikus rész. Úgy éreztem, mintha kezdene olyanná válni, mint a Berlin Club élő műsora, de ez valójában egy stúdió felvétel. A Worship A Place to Bury Strangers albumáról a You are the One hallgatásakor ugyanezt a vibrálást éreztem. Briliáns volt, ahogy túlnyomásos, erőszakos, metsző hangú elektromos gitár átvillant a szobán olyan vitalitással és töretlen torzított textúrával, pont amilyennek lennie kellett. Bár kategorikus, és zajos, még éppen nem idegtépő, megmarad szórakoztatónak, és nagyon különleges módon lenyűgözőnek. A tapéta fent maradt a falon. Mondanom sem kell, hogy a Titan VIII bravúrosan megoldotta a feladatot.tartományokra.

De vissza a könnyedséghez. Itt a Titan magas tartománya nagyon teret ölelő, és könnyen emészthető volt, de emellett kellő figyelmet fordított a precíz, és extra sima lejátszásra. Hosszú távon könnyed, és selymesen pontosan precíz, emellett csillogó volt a triangulum finom hangja az Alarma Man’s Pitch Grammar számában a Love For Ever albumról. Ha szereti például a Foals rock zenéjét, a svédek lemezét is csak javasolni tudom. Ennek a felvételnek a hallgatását azok számára ajánlom, akik szeretnek időnként zajosabb zenét hallgatni. A Goat Here Comes Dudly, Jesus Lizard chicagoi rocker tolmácsolásában, Ralph kollégám szerint teltebb, és kevésbé pasztel színű magasakat produkált a Titan, mint az én Thiel CS3.7 hangfalam. Annak ellenére, hogy a Thiel csodálatosan kezelte ezt a tartományt, a Titan-nak gazdagabb volt a textúrája, könnyedebb valósághoz közelibb volt az artikulációja. Megdöbbentett, hogy ez eddig rejtve volt előlem. A Thiel talán hangsúlyosabbá tette a magasakat, de nem a ténylegesen szükséges dózist adagolta, ez okozta a különbséget. Tonálisan nem mondhatom azt, hogy bármelyik jobb lenne a másiknál. A Quadral sajátossága volt a vég nélküli magas tartomány lesugárzása, aminek köszönhetően a magasak nem csak sokkal nyugodtabbak, organikusabban, selymesebben lettek, de informatívabbak is. A hallgató a tisztaságot, a meghatározó tónus színeket, és a textúrákat is élvezheti. A mikro dinamikában nagyon agilis Thiellel összehasonlítva a Quadral játéka ugyanolyan izgatott energiával telt. A Titan magasai tényleg minden szempontból elvarázsoltak, és csodálatra késztettek engem, még soha nem hallottam ehhez foghatót ebben a szobában. Más irányból közelítve, úgy gondolom, hogy ez az egyetlen hangfal amely a Myro Whisky, és a Stereokonzept 3 magasságába is eljuthat. Az utóbbiak magas tartománya valamivel jobban formált, de a mikro dinamikájuk nem volt ennyire gyors.

Még néhány szó a mély átvitelről. A magabiztosságáról már ejtettem szót. Teljesen lent, az első oktávban lehet észrevenni egy kis extra felesleget, ha közelről hallgattam. Mivel ezt nem használták a felső mélyhang, illetve a középtartomány alsó részén, ezért a Titan nem esett csapdába, hogy túlzó módon melegítse, vagy vastagítsa a vokált. Abban az esetben, ha mégis úgy érezné, még mindig ott van a 2 dB-es csökkentés lehetősége a hátlap kapcsolóval. A hallgatási tapasztalatom az, hogy elsősorban semleges módban ideális a használat. Az infraszonikus tartományt nem éreztem ultra gyorsnak, vagy csontszáraznak, de minden akadálytalanul jött át a Skinny Puupy Dig It dalán a Mind The Perpetual Intercourse albumról. A basszus dob elcsúszó élei, és a zavart dadogása is jól hallható. Ezeknek az a hatása, hogy a dal kiesik a ritmusból, és fárasztó hallgatni. A Thiel CS3.7 hangfalaim ezt a tartományt egy kicsit precízebben és kontúrosabban – ez a hangfal egyik elismert erőssége – jelenítette meg. Ám megfelelően gyors erősítővel senki ne gondolja azt, hogy ez hiányozni fog a Quadral Titan VIII-ból. Tovább a hang leképezésre. A szonikus képalkotás csodálatos, szinte fizikai módon szabadon lebegő, kellemes kiterjedésű, és nagylelkű. A panoráma nem mutatott ultra lokalizációs élességet, vagy képlékenységet. A Quadral nem tartozik azon hangfalak közé, amely kőbe vési a távolságokat a virtuális színpadon, hogy aztán centivel lehessen lemérni az előadók közötti távolságokat. Itt a drágább kompakt hangfal többet nyújt. Mondhatnám úgy is, hogy a Titan nem engedi a színpadot összezavarodni, de azok, akik soha nem teszik fel maguknak ezeket a kérdéseket a zene hallgatása közben, talán nem is veszik észre.

Összefoglalás:

Óvakodok a közhelyek olcsó bölcsességétől, de én a Quadral Titan VIII-at a top kategória nagyon különleges ajánlatának nevezném. Ebben az árkategóriában nem hiszem, hogy más képes ilyen szinten kombinálni a zenei pontosságot, a lenyűgöző erőt, és dinamikát. Ez a hangfal egy nyitott kapu a nagyon direkt, és kapcsolat a zene érzelmes hallgatáshoz. Egyetlen apró bírálat ebben a nagyon sok dicséretet tartalmazó cikkben az, az alsó regiszter egy kicsit több...nagyobb szobát igényel. A középtartomány mester munka, a hangfal egyszerre ígér szórakozást, valamint elmélyülést az audiophile világba.

Legfontosabb gondolatok:

 - Grandiózus nagy erejű bemutató tartományillesztési hibák nélkül. A Titan VIII nagyon közvetlen érzelmes, és stressz mentes hozzáférést biztosít a zenéhez
 - Transzparens, precíz, de a felbontás nem tolakodó. A zenét szabadon szárnyalva mutatja be
 - Top kategóriás mikro, és makro dinamika
 - Levegős, finom, és nagyon informatív magas tartomány, izgágaság, vagy nyugtalanság nélkül. Különösen dicséretes képessége az, hogy a textúra pontosságát megtartja.
 - Tonálisan tökéletes, megnyugtató módon differenciált közép tartomány. Az énekhang, és a hangszerek tökéletes mértékben vannak melegséggel, és természetes színekkel felruházva.
 - Nagyon érett infraszonikus bemutatás mód. A mélyek tökéletesen integráltak, mindössze az első oktávon van egy csekély emelés. jót is tehet az, ha nem csontszáraz időzítés uralja az alsó tartományt.
 - A hangok tökéletesen leváltak a dobozokról. A képek élessége és a plaszticitás nem kiemelkedő, de tömör.
 - Magas minőségű anyagok használata, de nincs közöttük olyan, amit ki kellene emelni.
 - Végül, de nem utolsó sorban nagyon magas terhelhetőség.

Jellemzők:

Felépítés: 3-utas álló hangfal bass reflex nyílással, és nyomókamrával.
Kivitel: magasfényű fekete, és fehér, csoki tölgy, natúr tölgy, továbbá 180 félespeciális RAL lakk szín választható felárért
Érzékenység 90 dB/1W/1m
Minimális impedancia: 2,8 ohm -2 dB kapcsoló állásban 3,5 ohm
Méretek: 139x31x57,85 cm (magasság x szélesség x mélység)
Súly: 88 kg darabonként

 

forrás: 6moons.com