Noha az EQ beállítási lehetőség immár a gyártó olcsóbb modelljeibe is beköltözött, az SPL típusoknak azért még van jó pár minőségi ütőkártya a tarsolyukban, emellett kompakt méretük nagyon ízlésessé és könnyen elhelyezhetővé teszi őket, zárt mivoltuknak köszönhetően pedig még pontosabban hozzá lehet őket illeszteni a fő hangsugárzók hangjához.

A lánykori nevén SPL Ultra, de most már Optimum néven futó sorozat egészen pontosan három tagot számlál és a gyártó választékának felsőközép kategóriájában foglal helyet. A családban az SPL-1000 Ultra a középső modell 10”-os mélysugárzóval, a nála kisebb a szokásos módon 8”-os, míg a nagyobb 12”-os wooferrel rendelkezik, mint ahogy azt az új típusszámozás is mutatja (Optimum 8, 10 és 12).

A kompakt méretű (334×330×390 mm), design elemként ívesen hátrafelé keskenyedő kabinet egy fényezett MDF lapokból készült, zárt kivitelű, stabil és merev konstrukció. Az előre „tüzelő” 10”-os kevlár kompozit membrános mélysugárzó vaskos és erős gumiperemmel, öntény kosárral, rendkívül erős (árnyékolt) mágnessel és nagyméretű, 7,5 cm átmérőjű kettős lengőcsévével rendelkezik, vagyis minden adott hozzá, hogy jól bírja a strapát. Az extra hosszú löketű hangszóró meghajtásáról 1200 W (RMS) teljesítményű, 95% hatásfokú DSP vezérelt ERS D-osztályú erősítő gondoskodik, szóval úgy tűnik, kakaóból sem lesz hiány.

Ahogy azt már a Velodyne-tól megszokhattuk, a szolgáltatások és beállítási lehetőségek most is minden igényt kielégítőek. Line és hangsugárzó kimenetekről a szub egyaránt meghajtható, előbbi módozatnál a vágás 12 dB/oktáv meredekséggel 40 és 135 Hz között szabályozható, utóbbinál fix 80 Hz, ami jóval ideálisabb, mint ez elődök 120-es értéke. A fázis a szintén szokásos módon 0, 90, 180 és 270 fokban is állítható, és a típus rendelkezik az éjszakai zenélést/mozizást mások számára is elviselhetőbbé tévő Night üzemmóddal, valamint a praktikus automata ki-be kapcsolás funkcióval. Beépített DSP-je négyféle (movie, rock, jazz/classical és game) beállítási lehetőséget kínál, melyek az adott műfaj elvárásai szerint módosítják a doboz átviteli karakterét. RCA ki és bemenetei aranyozott kivitelűek, AV alkalmazás esetén a bal oldalit (LFE) kell közülük használni, s ebben az esetben a vágás Bypass helyzetbe kerül és a jelek közvetlenül a végerősítőre kerülnek.

Kényelem és komfort terén elődjeihez hasonlóan teljes körű távvezérelhetőséget kínál, így tulajdonosa az apró és gusztusos távirányítóval a kezében a fotelből szabályozhatja a hangerőt, és a vágáson kívül módosíthatja a felsorolt beállításokat mindegyikét, illetve még a mélysugárzó által kínált gyári DSP programok közül is szabadon válogathat. Előlapjának felső részén, a hangszóróselyem által szabadon hagyott területen található a főkapcsoló, a kijelző, a hangerőszabályzó fel-le nyomógombjai és a setup elvégzéséhez szükséges mikrofon aljzat. A főkapcsoló és a hangerőszabályzó front oldalra helyezése nagyon praktikus ötlet volt, hiszen miután az installálás során elvégeztük a vágás beállítását a hátoldalon található potméterrel, a mindennapos használatnál szükséges két fő funkciót akkor is kényelmesen elérjük, ha nem találjuk az aprócska távvezérlőt, vagy ha éppen kimerülne benne az elem.

A sorozat eredeti típusjelében az „SPL” a Small Precise és Loud, azaz Kicsi, Precíz és Hangos jelzők rövidítése volt, míg az Optimum családnál a lényegében hasonló „Small and Mighty” (kicsi és hatalmas) jellemzéssel találkozhatunk, melyek tulajdonképpen ugyanazt jelentik, mégpedig, hogy ezek a kisméretű szub-wooferek óriásit szólnak. Mondanám is rájuk, hogy méregzsákok, de ez nem lenne igaz, mivel a hangjuk az ereje mellett precíz, pontos és megfogott is. A bassz-reflex rendszerű mélysugárzók közül egyértelműen a lefelé sugárzók a legkönnyebben installálhatók és párosíthatók, a zárt szubok azonban még rajtuk is túltesznek, így akiknek a zenélés kiemelten fontos, azoknak mindenképpen közöttük érdemes keresgélniük. Az SPL-1000 Ultra másik óriási fegyverténye, hogy a kis méretéhez képest hatalmas hangot és basszust zárt rendszerben, a reflex rendszerek hatékony rásegítése nélkül állítja elő, így még brutális hangerőszinteken vagy mélyterheléseken sem kell turbulenciáktól és a „pöfögést” kísérő esetleges mellékzöngéktől tartani. Installálásakor érdemes rászánni az időt és az energiát a megfelelő pozíció megtalálására, (ami egyébként nem nehéz, mert e téren egyáltalán nem háklis), valamint az ideális vágás és fázis beállítására, mert ha mindez sikerül, valóban frenetikus, és ami talán még ennél is fontosabb, a fő hangsugárzókkal abszolút szinkronban lévő basszusra számíthatunk. Noha itt nincsenek kényes magasak és apró részletek, mégis sokat számít a megfelelő kábel kiválasztása is. A tesztnél például kipróbáltam a HiDiamond Diamond 3 interkonnektjéből külön a forgalmazó kérésére szerelt szub-kábelt is, ami a márkára jellemző impresszív, dinamikus, kitárulkozó és erőteljes karakterét a basszus prezentálásánál is igencsak jól tudta kamatoztatni, hatékonyan támogatva ezzel a mélysugárzó munkáját.

 

A típus egyik sajátosságának számító, optimális akusztikai eredményeket biztosító EQ beállításának „procedúrája” alig vesz egy-két percet igénybe; csatlakoztatjuk a nagyjából a hallgatási pozícióban elhelyezett mikrofont, majd a távvezérlővel elindítjuk a velőtrázó hangokat produkáló analizálást. Aki a bemérés előtt esetleg még nem hallotta volna a szubot úgy istenigazából megszólalni, az már ebben a néhány másodpercben meggyőződhet választása helyességéről: a szub már a bemérő hangokon rettenetes mélyre megy, próbára teszi az ablakokat és az ajtókat, ám közben mégsem dübörög, vagy zúg.

Jazz és jazz rock felvételeknél az abszolút precíz és pontos, a fő hangsugárzókkal teljesen egy ütemre „dobbanó” ritmusszekció mellett a nagybőgők és basszusgitárok is szinte új életre kelnek, a húros hangszerek mélyebb regiszterei nagyon plasztikusan, szinte kézzel foghatóan valóságosan szólalnak meg. A lábdobok iszonyú súlyosak, viszont cseppet sem érezni bennük a két külön rendszert, hanem olyan érzetet keltenek, mintha a saját dobozaim táltosodtak volna meg. Ebből a szempontból a szub-woofer abszolút ideálisan szinte eltünteti magát, vagy pontosabban elfedi a jelenlétét, aminek valódi „súlyáról” akkor győződhetünk meg igazán, amikor egy-egy fajsúlyosabb zenei vagy mozis jelenetnél megnyomjuk a „mute” gombot. Egyből beláthatjuk a sokat hangoztatott mondás igazát, miszerint akkor tudod meg, ki voltam, ha már nem leszek, ugyanis abban a minutumban máris nagyon hiányzik az előbbi hangzás. A jó szubokra jellemzően nemcsak a látványos dobolások vagy akusztikus és szinti basszusok, hanem a halk, finom, sokszor inkább érezhető, mintsem hallható hangok megszólaltatása is óriási élményt okoz; imádom, amikor finoman ott duruzsol valami, aminek a létéről „normál” hangsugárzó hallgatásakor sokszor fogalmam sem volt. Újabb, kizárólag a minőségi mélysugárzókra jellemző tulajdonságként basszushangok tényleg csak akkor szólalnak meg, amikor valóban vannak a zenében, és egyáltalán nem tapasztalható az olcsóbb típusok állandó „burnyogása”, ami roppant idegesítő és rövid úton el tudja venni az ember kedvét a szub-woofer használatától.


Különféle klasszikus műveken a bőgők és üstdobok hangja mellett a nagyzenekarok komplexitásának és tömegének hatásos ábrázolása tetszik a legjobban, hiszen ennek köszönhetően az illúzió valóságosabbá válik és kapok némi ízelítőt a sok-sok hangszer együttes megszólalásának élményéből. Pop és rockzenéken a szub valódi diszkó vagy koncert és rock kocsma hangulatot varázsol a szobába még jazz/classical állásban is, „rock”-ra váltva pedig az integritás és a pontosság megőrzése mellett még tovább lehet fokozni a hatást.

A szub-wooferek esetében természetesen a másik fő, vagy talán a fő célterület a mozizás, amiben az SPL-1000 Ultra mondhatni ultra jól teljesít. A katasztrófa jelenetekkel bőven rendelkező hegymászós film bármilyen állásban megbízhatóan szállítja a hideg rázós élményeket, a lezúduló lavinánál például konkrétan végigfut a hátamon a hideg, de ugyanilyen hatásos elem egy-egy súlyos lépés, egy égdörrenés vagy más hétköznapi zajok ábrázolása is. Amikor ilyen eszköz van nálam, mindig alaposan kiélhetem magam a kedvenc háborús filmjeimben is, így a szobámban folyamatosan csörögnek a lánctalpak, robbannak a lövedékek, dőlnek össze az épületek és robognak a motorok. A szub mindehhez szuper partnernek bizonyul, miközben szerényen megbúvik az állvány mellett, és nem a látványával, hanem a hangjával biztosít nélkülözhetetlenül fontos szerepet magának az igen hatásos, valóban nagy-mozis élmények előállításában.

Az SPL-1000 Ultra mind a korábbi, mind az aktuális marketing jellemzést pontról-pontra valóra váltva kis méretéhez képest nagyon erőteljes, mélyre hatoló, pontos és kulturált basszust szólaltat meg, így klasszikus zenéktől kezdve az erőteljesebb műfajokon át egészen a legvadabb filmekig úgyszólván mindenre tökéletesen megfelel. Brutális teljesítmény potenciálja és tartalékja otthoni használatban józan szinten kiaknázhatatlan és kimeríthetetlen, úgyhogy a kis szub miatt még a legnagyobb „vadulások” közepette sem kell aggódnunk, bírja ő a strapát rendesen.


Velodyne SPL-1000 Ultra
Frekvencia átvitel: 23-135 Hz /+- 3 dB
Teljesítmény: 1200 W RMS, 2400 W max.
Méretek: 334×330×390 mm
Tömeg: 22 kg
Ár: 549.990,- Ft

Forgalmazó: Stream Audio
Tel: 30/211-5253
www.streamaudio.hu