Thiel CS2 7 teszt The Absolute Sound

Hatalmas előrelépés

Írta: Anthony H. Cordesman

 

Thiel a hosszú fennállása során sok nagyon jó hangú hangfalat épített, de most eljött az ideje egy hatalmas ugrásnak.

A Thiel CS2.7 egy figyelemre méltó hangfal, ha az árát, és az ahhoz tartozó kimagasló értéket is számításba vesszük, a 8000 EUR kategóriában. Csak halkan jegyzem meg, hogy én sokkal több hangbeli kompromisszumot vártam a CS3.7 zászlóshajóhoz képest, mint amit tapasztaltam. Gyakorlatilag emiatt a CS2.7 az egyik legneutrálisabb, legrészletezőbb, és legáttekinthetőbb hangfalak közé tartozik, amit hallgattam, és egyetlen kompromisszumként a legmélyebb tartomány volt, amit el kellett fogadnom.
Azt kell mondanom, hogy a fénykép nem adja vissza a valóságot. Ha szeretné meggyőzni a feleségét a hangfal szépségéről – és rávenni a közel nyolc lepedő kifizetésére – a borostyánfa verzió színe gyönyörűen passzol több szoba bútorzatához. A megjelenése nem domináns, és a döntött előlapja nagyon jól kiegészítheti a berendezési tárgyakat. Mivel a hűséges olvasók a hangzás értékelésére várnak, több szót nem vesztegetek a megjelenésre. A hang jellemzése közben majd teszek néhány apró kitérőt a technológia, és a design irányába is.

thiel cs2.7

Hangbeli koherencia, magas, és közép, valamint a koaxiális sugárzó

Engedjék meg, hogy a hangbeli koherenciával, és a színpadképpel kezdjek. Mint az összes többi manapság futó Thiel, ez is az összeépített magas/közép kombinációt alkalmazza, amit a CS3.7-ben mutattak be. Ennek eredményeként csaknem az összes zenei és színpadkép információt egy sugárzó kezeli. Az, hogy ez az egyetlen és legjobb megoldás, amely veri a közel elhelyezett különálló hangszóró formatervet, távol áll az igazságtól. Sok más hangfal alkalmazza a különálló magas és közép elrendezést, köztük például az én Vandersteem Model 5 Carbons, amely ugyanúgy kimagasló koherenciára képes. Mindazonáltal, ahogy Thiel nevezi az egységet, a „Coaxial Coincident Driver” figyelemre méltó tulajdonsága az, hogy a leképezés, és a színpad elemek elhelyezése különleges átláthatósággal rendelkezik, amely eddig csak a teljes sávú ribbon, és elektroakusztikus sugárzók sajátja volt. Ha meg kell határozni ennek a különc megoldásnak a mibenlétét az audiofil olvasóim számára, Thiel szavait használom. A közép, és a magas membránja felületkezelt formázott alumínium. Az egyedülálló középsugárzó membrán kialakítás különleges merevséget, és tisztaságot mutat. Egy más gyártók által soha nem alkalmazott nagyságú lengő cséve hajtja meg a középsugárzót a többi sugárzóhoz képest virtuális ellenütemben. A hihetetlen kontrol, és a nagy kimeneti hangerősség a masszív neodymium mágneseknek köszönhető. Egy nagyon nagyméretű mágnes gyűrű hajtja a közepet, míg öt neodymium mágnes hajtja a magasat. Mint minden Thiel által tervezett, és épített sugárzó, ezek is rövid csévés, nagy hézagú egységek, réz stabilizált motorral. Ennek köszönhető az ultra alacsony torzítás, és a zene rendkívül pontos bemutatásának képessége. Több száz high-end hangfal meghallgatása után azt kell mondanom, hogy nincs legjobb, vagy tökéletes elrendezés. A hangzatos kijelentéseket minden magas kategóriás hangfal esetében alkalmazzák a gyártók. Jelen esetben a magas, és közép tartomány tényleg nélkülöz minden kiemelést a felső közép tartományon. Nem mutat sehol csúcsot, vagy tetőesést, esetleg kiemelést, vagy dinamikus részletezést. Ez nagyon jól hallható a megpendített húrok, vagy a klarinét, a trombita, vagy a fuvola bemutatása közben. Minden hang tökéletesen hallható, semmit nem veszít a muzikális realizmusából, amely gyakran megtörténik más driverek esetében. A CS3.7, és a napjaink legjobb hangfalairól, emellett a CS2.7-ről is elmondható, hogy nem ismer könyörületet. Ezt viszont úgy teszi, hogy közben nem keményít a klasszikus, vagy akusztikus hangszerek hangján. Kivételes képessége az apró részletek bemutatása (csak a nagyon jó felvételeken) például a kis létszámú jazz zenekarok, vagy az igényes rock zenekarok dalain jól hallható. Az énekhangok következetesek, különösen a férfi hangokon mellőz minden színezést a közép tartományon. A felső közép hihetetlen pontosan artikulált, ez jót tesz a szoprán énekhangnak, vagy a sziszegő hangoknak is.

A Thiel koaxiális egybeépített sugárzó bemutatása

Ez a kombo a Thiel CS2.7, és a nála jóval drágább Ciális egybeépített sugárzó bemutatásaS3.7 szíve. Egy alumínium dóm magas van egy középsugárzó kónusz közepére beépítve, amely azt eredményezi, hogy a driverek hanghullámai egyszerre érik el a hallgató fülét, függetlenül a hallgatási távolságtól, vagy a magasságtól. Ezen kívül nincsen semmiféle elektronikus keresztváltó a közép, és a magas között. A magas felüláteresztő szűrését mechanikus módon oldja meg az egység. A keresztváltó elektronika megszűntetése több komoly előnnyel is járt.

Jim Thiel egy CES kiállításon már évekkel ezelőtt mesélt nekem egy hangfal koncepcióról. Ez első rendű szűrést alkalmazva az idő és fázis együttfutás problémát minden távolságra, és magasságra megoldaná. Jim erről a hangszóróról már egy éve is mesélt nekem, amely akkor már a prototípus gyártás fázisában tartott. Úgy gondolta, hogy hat hónap fejlesztés elegendő lesz a driver tökéletesítéséhez. Nagyon sok figyelmet fordított rá.

Egy szombaton legyőzte a kíváncsiság, és tesztelni kezdte a prototípust. Sok órával később már meggyőződött arról, hogy ez lesz a helyes irány. Ez a hangszóró kombináció lett a Thiel új szériák alap építőköve. Rendkívül figyelemre méltó az, ahogy Jim dolgozott. Úgy rántotta elő a fejéből a felépítéshez szükséges részleteket, hogy azok hibátlanul illeszkedtek a koncepcióhoz. A speciális alumínium középsugárzó kónusz kiképzés is innovatív. Jim többféle anyagot kipróbált, hogy a kellő merevségű, és kellően könnyű membránt megtervezze. A kísérletek eredményei szerint 10 százalékkal sikerült növelni a merevséget, és 10 százalékkal sikerült csökkenteni a tömeget. Más hangfal gyártóknál ez már elég lehetett volna a sorozatgyártáshoz. Ám Thiel azt kérdezte magától; Miért nem próbáljuk megtízszerezni a merevséget? Ez a radikális gondolat vezetett el a középsugárzó membránjának különleges kiképzéséhez, és mostanra már a Thiel napjainkban futó szériái ezt a tízszer merevebb középsugárzó membránt alkalmazzák.

A hangképzés, a driverek, és a kabinet

A közép magas kombináció sugárzási karakterisztikája jól van megválasztva, és a kezelési útmutatója javaslata szerint az oldalfaltól megfelelő távolságra kell elhelyezni, így elkerülhetők a káros reflektációk. A hangfal középtartományának koherenciája nagyon jó balról jobbra. Nincsenek kioltott részletek. Ha viszont az ajánlottnál magasabbról hallgatja, a felső oktávok veszítenek a hangerejükből. Ilyet akkor tapasztalhat, ha például állva hallgatja. Megdöbbentően széles irányszöggel használhatja vízszintes irányban. A centerkép még kis létszámú együtteseken, vagy szóló előadókon is tökéletesen tapintható, szinte anyagi megjelenítéssel bír. Szőnyeget javaslok a fa padlóra a CS2.7 hallgatási helyiségébe, mert ez a hangelnyelő felület minden káros visszaverődést megszűntet. Ennél a hangfalnál az átlagosnál jobban számít ez a csillapítás. A kabinet döntött front paneljának funkciója is van. A front panel kialakítása több hangfal esetében része az idő beállításnak, ezért a felső részen relatív keskeny, és viszonylag mély. A doboz egyébként kivételesen jól van merevítve, köszönhetően az egy inches hajlított rétegelt falaknak köszönhetően. Ez például az előd modellCS2-ben hajlított MDF volt. 3 inch vastagságú front panelre vannak rögzítve a driverek, és három darab 1 inches tömör belső merevítő keret van beépítve. A felső a basszus nyomókamrától választja le a koaxiális magas és középrészt. A dobozon belül nincs egyetlen párhozamos felület sem, ami az állóhullám kialakulását gátolja meg. Nem tartalmaz annyi csillapító anyagot, mint néhány vetélytársa. A CS2.7 csak 28kg/db tömegű. Ennek ellenére a különleges felépítése, és a kiváló tüskéi kivételes vibráció mentességet biztosítanak még akár 90 dB hangerő felett is. Bizonyára az okozza a kivételes középtartomány koherenciáját, hogy egy különleges keresztváltó van beépítve. Az alsó közép, és a mély tartomány között tökéletes az átmenet.

A mélytartomány:

Természetesen van egy kis kompromisszum a méret miatt, hiszen ez is hazudik a mélytartomány alján, de a kompromisszum jóval kisebb, mint vártam. A CS2.7-nek 8 inches mélye van, de ez meg van támogatva egy passzív ovál radiátorral. Thiel azt állítja, hogy ennek a mélynek a szokásoshoz képest egy tized a torzítása. A Thiel által alkalmazott keskeny csévés nagy hézagos design ultra erős, és stabil mágneses teréből soha nem mozdul ki a csévetest, ezért az erősítő folyamatos kontrol alatt tudja a driver mozgását tartani. A motor felépítése egy stabilizált réz perselyes pólus, amely réz rögzítő gyűrűvel kapcsolódik a hátlaphoz. Az első mérések során elképedtem, hogy milyen mértékben csökkenti ez a megoldás az induktanciát. A lengő cséve soha nem mozdult ki a póluson túlra az átviteli tartomány egyetlen pontján sem.  A réz rövidítő gyűrű garantálja, hogy a mozgó csévetest fixen, és stabilan a mágnesen térben marad. Soha nem szoktam adni a műszaki, vagy design adatokra, de a Thiel régóta gyárt kivételes képességű woofereket, és passzív radiátorokat. A CS2.7 műszaki adatai pontosak, és relatív lapos teljesítmény görbe mellett 35 Hz közelébe ment le. Az adatot a hallgató szobámban mértem rózsazaj, és mélytartomány mérésére fejlesztett hanganyag keverékével egy AudioTools RTA és FFT rutinnal, iTestMic mikrofonnal. A mélyek nem csak kiterjedtek, hanem lágyak is voltak a szoba megfelelő részében, emellett nagyon feszesek, és részletezők. Mint általában szokásom, végigszaladtam az általam használt mélytartomány tesztelésére alkalmas hanganyagokon. A CS2.7 más hangfalaktól eltérően nem mutatott semmiféle járulékos színezést, vagy csúcsokat, ami azt jelenti, hogy a mélyebb tónusok ténylegesen mélyek, és viszonylag erőteljesek, de mellőz mindennemű túlkapást a mély tranzienseken

Nem az ideális ehhez a hangfalhoz a nyitott orgánumú Thus Spake Zarathustra Saint –Saens Szimfónia 3. tétele, vagy az a típusú elektronikus zene, amelytől még a szomszédban is csörögnek a poharak. Nem fog elegendő basszust érezni Kodo dobjaiból, vagy Telarc basszus dob felvételeiből, mivel ebbe nincsen akkora mély, mint például a CS3.7-ben, vagy az én Vandersteen Model 5 Carbons hangfalaimban. Nem fogja megtapasztalni Jenifer Warnes Way Down Deep vokáljának alsó részét, ám a többi 97 százalékát a zenének garantáltan élvezni fogja. Azoknak az audiofileknek javaslom, akik nem basszus szerelmesek, mivel a hangfal maga sokkal jobb, mint bármelyik mélysugárzó szerű hangfal típus. Az átvitel utolsó 5-10 Hz tartományát megjeleníteni általában méregdrága dolog. Ennek a hangfalnak is tud drámai lenni a hangja, de a szoba rezonancia, és a vibrációk elnyelhetik. Néhány felvételen egyébként éppen elegendő mélyet képes produkálni, és ráadásul ezt teljesen hihetően csinálja. Egyszóval a CS2.7 valós mélyhangokat szólaltat meg az igazi zenét hallgató embernek egy valós környezetben. Természetesen találhat olyan hangfalat, amely a magasakon esetleg pontosabb, vagy a mélyeknél jobban lemegy, de én mégis úgy érzem, hogy a Thiel teljesen megfelelő, élethű bemutatót képes tartani.

Kompatibilitás, és összekötő kábelek

A CS2.7 nem kínál kettős kábelezés, vagy kettős erősítés opciót a csatlakozásaiban, úgy tűnik, hogy nem tartották fontosnak. Nem volt különösebben érzékeny a hangfal kábelekre, de tisztán hallható különbséget mutatott az Audio Quest, és a Kimber Cables - amit referenciának használtam – között.

Ugyanígy különbség fedezhető fel a félvezetős, és csöves végfokok használata során. Referenciának én a Pass Lab XA160.5, és a Cary CAD 12SII erősítőket használtam, de nem tűnt túlzónak az alkalmazott teljesítményük.

A CS2.7 mélytartomány bemutatója nagymértékben függ az erősítő maximális áram, és damping értékétől. Félvezetős erősítőben legalább 100 wattos teljesítményt javaslok, amely képes nagy áram kiadására. A hallgatási hangerősségnek a CS2.7 még teljesen tisztán szólalt meg 110 dB-en, de 120 dB hangerősségen, amit a rock monitorokon szokás használni én már nem próbáltam ki. Csak az tegye ezt, aki nem félti a hallását.

Javaslom, hogy a front végfok, az előerősítő olyan legyen, amelynek neutrálistól a melegig terjed a hangzása. Semmiképpen nem lesz jó a kemény, és fényes hangú meghajtókkal. Végül néhány szó a klasszikus zenéről. A CS2.7 hangzása természetes, de nem tartalmaz semmiféle hozzáadott melegséget a felső közép, vagy magas tartományokban. Néhány egyéb tapasztalat. A Thiel 300 órát ment a bejáratás, és a teszt során. Ezalatt a pokolian hosszú időtartam alatt nem tapasztaltam drámai változást ahhoz képest amikor megkaptam. A hangfal egy kicsit átláthatóbbá vált, a felső középtartomány melegedett egy kicsit, de nem tapasztaltam 200 óra felett már jelentősebb változást. Mire a tesztet befejeztem, akkorra értem el a 300 órát, de az akusztikus memóriám nem nagyon pontos. Melegen ajánlom, hogy olvassa el a kezelési útmutatót. Jól használható tanácsokat ad a hangfal elhelyezésével kapcsolatban. A Thiel CS2.7 nem különösebben érzékeny az elhelyezésre, ha betartja az általános előírásokat. Fogadja meg a javasolt távolságokat a szoba berendezési tárgyaitól, bár ez néha nem túl egyszerű, ám azok összezavarhatják a színpadképet, vagy csökkenthetik a basszust, vagy ronthatják a részletgazdagságot. Ha valami színezést hall a hangból, az tapasztalataim szerint nem a hangfal hibája, hanem a nem megfelelő elhelyezésre vezethető vissza.

Végezetül, a Thiel jól működött együtt egy digitális szoba kompenzációs rendszerrel is. Használtam a DSPeaker Anti-Mode 2.0 kétmagos egységgel is, nagyon jó eredménnyel.