A vadonatúj Rhodium sorozat a Quadral választékában az Argentum és az Ascent LE családok között helyezkedik el és az elegáns dobozok a komolyabb Ascent LE modellek hangszórókészletéből építkeznek. A Rhodium 500-as típus a család csúcsmodellje, egy 2+ utas elegáns hangsugárzó, ami a klasszikus matt fekete mellett a karcsúságát még jobban kihangsúlyozó divatos fehér színben is kapható.

 

A modern enteriőrökbe is tökéletesen passzoló Rhodium sorozat legnagyobb modellje egy 890 mm magas, klasszikus hasáb alakú 2+ utas front bassz-reflex rendszerű állódoboz legfelül egy műanyag fázisjavító elemekkel kiegészített 25 mm-es alumínim dóm tweterrel és alatta kettő 155 mm-es titánium bevonatú, inverz porvédős polipropilén mély/középsugárzóval. A hangsugárzó impozáns értéknek számító 35 Hz-es alsó határfrekvenciájához 100/150 W (nom/zenei) teljesítmény párosul, így valószínűleg nagyobb terekben és/vagy komolyabb igénybevételek esetén is jól megállja a helyét. A karcsú dobozokhoz külön felcsavarozható talpakat mellékelnek, amelyekben szintezhető tüskék találhatók a talajtól való hatékony elcsatolásuk érdekében. A single hangszórókábel terminál praktikus módon a doboz hátuljának legaljára került, az igényes kivitelű stabil egység a megszokott banándugók mellett csupasz drótvégeket is fogad.

Nem érzem magam basszus fanatikusnak, de amit a Rhodium 500 e téren művel, mindenképpen az első helyre kívánkozik a jellemzésében. Hallottam ugyan az utóbbi időben meglepően jó mélyekkel rendelkező átlagos méretű vagy még annál is kisebb dobozokat, sőt, találkoztam nagyon jó basszusú monitorokkal is, azonban ez a hangsugárzó szinte már a hihetetlen tartományba tartozik. Egy karcsú doboz kettő 15 cm-es, nagynak véletlenül sem nevezhető wooferrel, és akkora basszus jön ki belőle, hogy a demón a gyanakvóbb ügyfelek biztosan feltúrnák a szobát, hogy megtalálják az elrejtett szub-woofert. Ha nem tudnám, hogy nincs, talán még én el is elkezdeném keresni…

Amikor a dobosok körben végigpüfölik a bőröket, a hangok kivételes dinamikával és óriási erővel szólalnak meg, a lábdobok pedig az élő zene hangulatát idézik, s teszik ezt mindenféle erőlködés és felesleges izmozás nélkül, és még csak ki sem akarnak szakadni a helyükről. Ráadásként mindehhez nem kell 2×300 Wattos 5 millió forintos erősítő sem, mert a hatás még a háztartásomban található retró-közeli Technics elő-végfokommal is ugyanilyen döbbenetes volt. 
A hangsugárzó ehhez a területhez kapcsolódó másik nagy fegyverténye az, hogy a kivételes basszus és dinamika egyáltalán nem megy a többi tartomány rovására és egy picit sem zavarja például a közepek köreit. A relatíve kicsi és könnyű membránok a mélyfrekvenciák hatékony megszólaltatása mellett meglepő gyorsasággal és könnyedséggel tálalják a levegős és nyitott közepeket. 

Adódik hát a felismerés, hogy ez a hangsugárzó

olyan, mint Bruce Lee: vékony, gyors és óriásit üt.

A karcsúság az esztétikai előnyök mellett kifejezetten monitoros hangvételt is eredményez; a Rhodium 500 szellős megszólalással rendelkezik, minden irányban kiterjedt nagy teret épít fel, a hangok pedig nagyon könnyen szakadnak el tőle. A szóló hangszereket élet közeli módon, kiváló analitikával ábrázolja, erejének köszönhetően a nagyobb hangszertömegektől sem ijed meg. Alapvető karaktere nyugodt és kiegyensúlyozott, kiváló technikai paramétereinek dacára nem frekvencia tűzijátékkal akarja levenni a lábáról a hallgatóságát. A sokszor felemlegetett mélyek mindenféle zenének stabil alapokat biztosítanak, míg klasszikus zenéknél hatásosan érzékeltetik a komplex nagyzenekarok súlyát. Vivaldi hegedűversenyén a megszólaló hangok naturálisak és kellemesek, jól eloszlatják a német hangsugárzókkal kapcsolatos sztereotípiák legnagyobb részét. Noha ennél a típusnál még nem kapjuk meg a RiCom tweetereket, a magastartományt így sem érheti panasz mivel jó felbontású, kellően levegős és tiszta.
Pop és rockzenéken, ahogy az előzőek alapján várható volt, a dobozok rendesen kitesznek magukért. Színes és izgalmas hangok töltik be a teret, a basszus pedig ismét komoly szerephez jut, csakúgy, mint a filmeken, amelyek tálalása gyakorlatilag elsőrangúnak mondható, megelőlegezve, hogy a Rhodium sorozat tagjaiból kegyetlenül jó és ütős házi-mozi szettet is fel lehet építeni.

Az utoljára nálam járt, szintén fehér színű Signo Avantgarde 80 jellemzése nagyjából a Rhodium 500-ra is igaz, annyi különbséggel, hogy most a márkától megszokott racionalitást érzésem szerint egy kissé lekerekítettebb hangzás tolja el a barátságosság irányába. A jó részletezettség, a műfajfüggetlenség valamint a párját ritkító basszus kitételek maximálisan igazak, és ismerve a hazai preferenciákat (állódoboz, sok mély) a legutóbbi már önmagában sikerre ítéli ezt a kiváló hangsugárzót, aminek emellett természetesen még jó pár értékes pozitívum van a képzeletbeli tarsolyában.


Quadral Rhodium 500
Frekvencia átvitel: 35 Hz – 38 kHz 
Teljesítmény: 100/150 W (nom/zenei)
Érzékenység: 87 dB
Impedancia: 8 Ohm
Váltási frekvencia: 2500 Hz
Méretek: 145×890×282 mm
Tömeg: 13,5 kg
Ár: 309.990,- Ft

Stream Audio
Tel: 30/211-5253
www.streamaudio.hu