Hírek, Tesztek

Quadral AURUM Galan 9 - állványos hangsugárzó bemutató

2019.08.26 13:28

A német gyártó terjedelmes választékában afféle külön márkanévként létező felsőkategóriás Aurum sorozat immáron a kilencedik változatában kínálja magát az igényes vásárlóknak. A család kettő állványos hangsugárzója közül ezúttal a legkisebb Galan 9 került hozzánk, ami, mint azt rövidesen látni fogjuk, csupán vizuálisan kisméretű, minden másban a nála jóval nagyobb típusokkal vetekszik.

A német gyártó terjedelmes választékában afféle külön márkanévként létező felsőkategóriás Aurum sorozat immáron a kilencedik változatában kínálja magát az igényes vásárlóknak. A család kettő állványos hangsugárzója közül ezúttal a legkisebb Galan 9 került hozzánk, ami, mint azt rövidesen látni fogjuk, csupán vizuálisan kisméretű, minden másban a nála jóval nagyobb típusokkal vetekszik.

Ahogy az már a Quadralnál lenni szokott, a különféle Aurum generációk sorszáma mindig a legfőbb jellegzetességüknek számító, levegős és tiszta megszólalást biztosító ribbon sugárzók aktuális inkarnációjára utal, a kilences így most a vadonatúj fejlesztésű, quSense névre hallgató alumínium ribbon magas sugárzót jelenti. A beszédes név a Quadral és a Sense szavak összevonásából született és Quadral érzéket jelent, ami talán arra utal, hogy az eddig is bőven meglévő pozitívumok mostantól még nagyobb kifinomultsággal és még több érzelemmel egészülnek ki.

Az elődeihez hasonlóan 2-utas rear bassz-reflex kivitelű Galan 9 hátrafelé keskenyedő, határozottan lecsapott oldalélű, ezáltal sem párhuzamos, sem merőleges síkokkal nem rendelkező kabinetje meglepetésre kisebb méretű, mint elődjéé, a Megan VIII-asé volt. Mindez azonban cseppet sem tűnik aggasztónak, hiszen a Quadral az utóbbi években különleges hírnevet vívott ki magának a basszus/liter versenyszámban, a többi paraméter szempontjából pedig egyáltalán nem hátrány a kis méret, sőt, a pontsugárzás és a minél kisebb frontlap, azaz minél kisebb visszaverődő felület viszonylatában igazából kifejezett előnynek számít.

A Galan 9 hangszórókészlete az eddigi élénksárga helyett diszkrét fekete színű quSense ribbon magassugárzóból (amely kizárólag az Aurum sorozat kiváltsága) és egy 155 mm-es, Altima fantázianevű alumínium, titánium és magnézium kompozíciójú, sötét ezüstszínű membránnal rendelkező mély/középsugárzóból áll. A méretes, kör keresztmetszetű reflexnyílás a doboz hátlapjának középső része felett található, hátsó mivolta okán a falak távolságával azért vigyázni kell, nehogy nem kívánt brummogás legyen a túlzott közelség vége.

A kiváló minőségű meghajtókhoz a francia Real Cable bi-metal (BM széria) prémium audiophile belső kábelezése (réz a basszushoz és ezüst a tweeterhez) valamint szigorúan válogatott fémrétegű ellenállásokból és polipropilén film kondenzátorokból felépített kifinomult keresztváltó tartozik, a váltási frekvencia a szokásosnál kissé magasabban, 2900 Hz-en van. A kettős kábelezéshez illetve erősítéshez is alkalmas, banándugót és csupasz kábelvéget egyaránt fogadó minőségi terminál szettet egy ízléses alumínium lapra szerelték, ami kimondottan elegáns megoldás, stabil környezetet biztosít a csatlakozóknak és nem utolsósorban jól passzol a doboz minden ízéből kifinomultságot árasztó külsejéhez.

 

A Galan 9 a megszokott magas fényű fehér és fekete változatok mellett immár csak olajozott valódi diófa furnéros változatban készül, ami viszont nagyon elegáns és egyedi, engem speciel a minőségi kerti bútorokra emlékeztet, de ettől függetlenül szívesen elnézegetném a lakásban is. A doboz installálásához a gyártó a 60 cm magas Design Stativ G állványt ajánlja, ami fehér, fekete és ezüstszínekben kapható.

Amint azt a hangsugárzó bemutatásánál már említettem, a kilences szériájú Aurumok kisebbek lettek elődeiknél, ami számomra többek között azt a magabiztosságot sugallja, hogy nézzétek, még ebből a méretből is ki tudjuk hozni, amit szeretnénk, sőt, még ekkora mérettel is jobb lett az új sorozat, mint az elődje, szóval ezt csináljátok utánunk, ha tudjátok!
Szó, ami szó, már a mérési paraméterek is azt jelzik, hogy a kisebb kabinet dacára a Galan teljesítményben és alsó határfrekvenciában egyaránt felülmúlja még az elődsorozat nálánál eggyel nagyobb modelljét, a most már kifutó státuszban lévő Altant is, amelynek a doboza a példának okáért, jóval nagyobb, mint az övé. Két éve az Altan tesztjénél, azt írtam, hogy a hangsugárzó a falaktól elhúzva is testes és erőteljes mélyeket produkál, amelyek kis hangerőn is kellően hangsúlyosak maradnak. A Galan basszusáról lényegében ugyanezeket tudom elmondani, annyi változással, hogy a kisebb méret dacára a doboz hangzása még koherensebbnek, kerekebbnek, megfogottabbnak és érettebbnek tűnik, a mélyeit pedig halk hangerőn hallgatva még inkább kontúrosnak érzem. Ebben a tekintetben, hozzávéve a közepek testesebb megszólaltatását és a kiegyensúlyozottságot, a Galan nem is úgy szól, mint egy monitor, hanem úgy, mint egy olyan monitornak látszó hangsugárzó, amibe valahogyan egy állódobozt és egy kisebb szub-woofert is beleépítettek. Ennek okán a jazz klasszikus és modernebb, pörgősebb válfajai, a pop és rockzenék, valamint a sodró és a nagy volumenű klasszikus művek igazán testesen, valósághűen és sok szempontból a hihetetlenség határait ostromolva szólalnak meg, nem véletlen, hogy a gyártó meg merte lépni a méretcsökkentést, mert ezt hallva úgy érzem, egy adott szobaméretig ennél nagyobb dobozra egyáltalán nincs is szükség. 
De, hogy ne ragadjunk le végleg a basszusnál és a teltségnél, térjünk át a frekvenciasáv többi részére, nevezetesen a magasakra és a felsőközepekre. Az új quSense ribbonsugárzó hangját az előző verzióénál simábbnak, természetesebbnek és kifinomultabbnak érzem. Visszatekintve az Altané fényesebb és csillogóbb volt, míg az új a finom részletek és a levegősség megőrzése mellett lágyabb, kerekebb és semlegesebb hangvételű, tökéletesen illeszkedve a frekvenciatartomány többi részéhez. Az igazán jó monitorokra jellemzően a hangok könnyedén elszakadnak a hangsugárzóktól, melyeket a hely és az egyéni ízlés függvényében akár jó messzire is el lehet húzni egymástól, a hangkép akkor sem lyukad ki vagy esik szét.

Klasszikus műveken ismét látványosan megtapasztalhatom a Galan semlegességét, színezetlenségét és természetességét, a folyamatosan felemlegetett testesség pedig a valóságérzetet is jelentősen megnöveli. Ennek okán a könnyed magasak és közepek mellé állódobozos teltséget és basszusalapokat kapunk, és a végeredmény a kétféle hangsugárzó típus jól eltalált ötvözetének tűnik. A kiváló minőségű ribbon kifejezetten szép, gazdagon részletezett és levegős hangszerhangokkal ajándékoz meg, amelyek olyan lazán és könnyedén áramlanak belőle, ami sok tekintetben a sztatikus sugárzók világát idézi. Az olyan kisdoboz gyilkos felvételek, mint a Verdi opera részlet vagy a „Men you were” meg sem kottyannak neki; a basszus, a dinamika és az attak egyaránt brutális, és előbb dugul be a fülem, minthogy bármiféle zavaró hangot ki tudnék csiholni a dobozokból.


Az Aurum sorozat hagyományaihoz illeszkedve a Galan 9 legkiemelkedőbb tulajdonságai a levegősség, az eszköztelenség, a színezetlenség és a könnyedség, amelyek ezúttal még a szokásosnál is testesebb és energikusabb basszussal egészülnek ki. Az új quSense ribbonnak köszönhetően a hangsugárzó újabb jókora lépést tett a természetes, barátságos és kellemes megszólalás elé, komplex megszólalása, pedig, ahogy már említettem, a monitorok és az állódobozok legjobb tulajdonságait ötvözi, lényegében univerzális modellé téve már az új Aurumok legkisebbikét is.


Quadral Aurum Galan 9
Teljesítmény: nom./zenei: 80/140 W
Frekvencia átvitel: 36 Hz- 65 kHz
Váltási frekvencia: 2900 Hz
Érzékenység (dB/1W/1m): 85 dB
Impedancia:4 Ohm
Tömeg: 330×210×290 mm
Tömeg: 10 kg
Ár: 620.000,- Ft

Forgalmazó: Stream Audio
Tel: 30/211-5253
https://streamaudio.hu/