Hírek, Tesztek

Quadral AURUM ALTAN VIII teszt

2019.08.26 11:11

A gyártó felsőkategóriás Aurum szériájának kettő monitor tagja közül - Megan VIII, Altan VIII – az utóbbi a nagyobb méretű, a modellek típusszámában a „VIII” a Quadral által különösen favorizált, levegős és tiszta megszólalást biztosító ribbon magas sugárzók immáron nyolcadik generációjára utal.

A gyártó felsőkategóriás Aurum szériájának kettő monitor tagja közül - Megan VIII, Altan VIII – az utóbbi a nagyobb méretű, a modellek típusszámában a „VIII” a Quadral által különösen favorizált, levegős és tiszta megszólalást biztosító ribbon magas sugárzók immáron nyolcadik generációjára utal.

A 2-utas rear bassz-reflex Altan VIII egy közepes méretű high-end monitorsugárzó, melynek hangszórókészlete a már említett ribbon magassugárzóból (amely kizárólag az Aurum sorozat kiváltsága) és a 170 mm-es, Altima fantázianevű alumínium, titánium és magnézium kompozíciójú membránnal rendelkező mély/középsugárzóból áll. A hátlapjának felső részén ásító méretes, kör keresztmetszetű reflexnyílást nagyjából 52 Hz-re hangolták, ám mivel nagy és hátul van, és így bizonyos elhelyezéseknél vagy akusztikai viszonyoknál esetlegesen problémákat okozhat, előzékenyen egy szivacsdugót is mellékeltek hozzá, mellyel jelentősen mérsékelhető a hátrafelé „pöfögés”.

A kiváló minőségű meghajtókhoz a francia Real Cable bi-metal (BM széria) audiofil belső kábelezése (réz a basszushoz és ezüst a tweeterhez) valamint szigorúan válogatott fémrétegű ellenállásokból és polipropilén film kondenzátorokból felépített kifinomult keresztváltó tartozik, a váltási frekvencia 2400 Hz. A kettős kábelezéshez illetve erősítéshez is alkalmas, banándugót és csupasz kábelvéget egyaránt fogadó minőségi terminál szettet egy ízléses alumínium lapra szerelték, ami kimondottan elegáns megoldás, stabil környezetet biztosít a csatlakozóknak és nem utolsósorban jól passzol a doboz minden ízéből kifinomultságot árasztó külsejéhez.

Az Altan VIII háromféle fafurnéros illetve magas fényű fehér és fekete fényezésű változatokban készül, emellett kérésre és némi felár ellenében az ügyfél által választott színre fényezve is kérhető. Installálásához a gyártó a 60 cm magas Design Stativ G állványt ajánlja, ami fehér, fekete és ezüstszínekben kapható.

Egy monitor esetében, legyen az high-end vagy valami olcsó darab az áruház polcán, legyünk őszinték, először a legtöbb vásárlót az érdekli, milyen a basszusa, mivel ez a pont a kisebb hangsugárzók Achilles-sarka. Az Aurum Altan VIII-at azonban nem találja el a kényes ponton a nyílvessző, ugyanis egy átlagos méretű szobában, nagyjából félméternyire a hátsó faltól testes és erőteljes mélyeket produkál, melyek még kis hangerőn is hangsúlyosak maradnak. A dobok fickósak és energikusak a bőgő pedig testes és mindvégig pontosan követhető, sőt, és ezt tiszta nagybetűkkel írom le, MÁR MAJDNEM SOK. Persze ez részben a hátsó fal számlájára is írható, ezért egy kicsit még jobban elhúzom tőle, így a hang tisztább és precízebb lesz, a bőgő hangja pedig pontosabb és a hozzáértők számára kottázhatóbb. Kíváncsiságból kipróbálom a mellékelt szivacsdugót is, melyet bedugva érezhetően lecsökken a basszus mennyisége, amitől persze a komplex hangzás könnyedebbé és légiesebbé válik. Úgy érzem, nekem ebben a helyzetben erre nincs szükségem, a dugaszt meghagyom a falhoz nagyon közeli installációknak vagy az egyéb akusztikai problémáknak. (Gond lehet, ha például a helység rezonancia pontja közel esik az 52 Hz-hez, amire a portot hangolták.)

Na de, nem csak basszussal él a hifista, úgyhogy nézzük a többit!
Míg az M30 RiCom tweeterére azt írtam, hogy jó értelemben véve németesen precíz és racionális hangzást nyújt, addig a ribbonnak a pontosságot kiválóan sikerül ötvöznie a kellemes és lágy megszólalással. Az Altan magasai jóval zeneibbek, és miközben legalább annyira, vagy még inkább precízek is, mégsem ezt érezzük ki belőlük elsősorban, hanem úgy tűnik, hogy a racionalitás inkább a természetesség-csomagjuk szerves része. Jó monitorokra jellemzően a hangok könnyedén elszakadnak a minőségi hifi hangfaltól, melyeket igény szerint akár jó messzire el lehet húzni egymástól, a hangkép akkor sem lyukad ki vagy esik szét. (Persze ésszerű határok között.) A mérnöki munkát és a kiváló keresztváltót dicsérve a hangzás koherens, az átmenet sima és gyakorlatilag észrevehetetlen a hangszórók között. A magasak és a felsőközepek levegősek és könnyedek, simaságuk pedig a sztatikus sugárzók karakterét idézi.

A klasszikus művek az Altan újabb kiemelkedő tulajdonságaira világítanak rá, nevezetesen a semlegességre és színezetlenségre, melyekért természetesen szintén a ribbon „felel”. A már említett testesség következtében a valóságérzet nő meg jelentősen, a zenéket szilárd betonalapként alátámasztó mélyek domborműszerűen szinte tapinthatóvá teszik a muzsikát.
Hirtelen eszembe jut a Geordie (Fabrizio de André: In Concerto), ami egy nagyon érzelmes szép dal, ráadásul nehéz feladat is egyben, mivel a zongorája olyan frekvenciákon és olyan gazdag felhangkészlettel szól, hogy gyengébb készülékeken könnyen túlságosan csengővé és üvegesség válhat. A ribbon azonban sikeresen megbirkózik a feladattal, a felvétel nagyon szépen, rengeteg részlettel, levegős fuvolával és a férfi-női énekhangok kellemes összhatásával szólal meg. A lemez benne is marad a lejátszóban és a dinamikusabb felvételeknél megtapasztalom, hogy ez a monitorsugárzó az élőzene stúdiófelvételeknél lényegesen nagyobb dinamikáját milyen meglepően hatásosa adja vissza. 
Ismerős érzés, ugye? 
Gyomorba hatoló dobok és valami direkt, közvetlen érzés, ami az abszolút konzerv stúdiólemezeknél sohasem érezhető. Na, hát az Altan még ilyet is tud!

Az Ezüstök és Platinák után az Aranyba is belekóstolva (érdekes módon a Quadralnál a fémként értékesebb platina rangsorban az arany alatt helyezkedik el) az Altan monitor a gyártó újabb kunsztjaiba engedett betekintést. A doboz legkiemelkedőbb tulajdonságai a levegősség, az eszköztelenség, a színezetlenség és a könnyedség, amelyek megfelelő akusztikai környezet esetén testes és energikus basszussal egészülnek ki, ami gyakorlatilag teljes értékűvé teszi a hangsugárzót. 
Ismeretes, hogy a drága monitor egy réteg kategória, mivel sokan egyszerűen genetikailag képtelenek ennyi pénzt kiadni egy dobozért, ami nem nagy és nem ér a földig, ezért most inkább a műfaj rajongóihoz szólok.
Ha jóféle high-end monitort keresnek, az Aurum Altant véletlenül se hagyják ki a meghallgatandó modellek listájáról!


Quadral Aurum Altan VIII
Teljesítmény: nom./zenei: 70/120 W
Frekvencia átvitel: 38 Hz- 65 kHz
Váltási frekvencia: 2400 Hz
Érzékenység (dB/1W/1m): 87 dB
Impedancia:4-8 Ohm
Tömeg: 405×222×345,5 mm
Tömeg: 12,6 kg
Ár: 499.000,- Ft

Forgalmazó: Stream Audio
Tel: 30/211-5253
https://streamaudio.hu/