Hírek, Tesztek

HiDiamond Diamond 2 és 3 tápkábel teszt

2019.08.26 13:23

A jókora választékkal rendelkező olasz HiDiamond kábelei közül a kétféle kategóriájú összekötő illetve hangsugárzó kábelek után most a nem kevésbé fontos hálózati kábeleik világába teszünk egy kis kirándulást, amelyekből az audio vezetékekhez hasonlóan szintén többféle minőségi szint áll rendelkezésre.

A jókora választékkal rendelkező olasz HiDiamond kábelei közül a kétféle kategóriájú összekötő illetve hangsugárzó kábelek után most a nem kevésbé fontos hálózati kábeleik világába teszünk egy kis kirándulást, amelyekből az audio vezetékekhez hasonlóan szintén többféle minőségi szint áll rendelkezésre.

A HiDiamond kábelek, így természetesen a tápkábelek is manufakturális jelleggel készülnek, vezetőik anyaga elsősorban oxigénmentes réz, melyet a saját szabadalomnak számító 4VRC technológiának köszönhetően nem kétszer, (mint azt a legtöbb kábelgyártó teszi), hanem négyszer égetnek ki (ebből adódik a négyes a névben), emiatt sokkal tisztább és homogénebb alapanyagot tudnak előállítani. A saját üzemben, saját munkagépeken készülő alapanyagot önállóan húzzák elemi szálakra, melyekhez a munkafolyamat későbbi részében típustól függően még grafitot, vagy egyéb ötvözeteket kevernek. A kábelek belső területein a teflonnál 100× jobb szigetelőnek számító és emiatt jobb hangbeli képességekkel rendelkező XLPE anyagot használják, így a kábelek linearitása egészen kiemelkedő, míg a rézhez kevert grafit a kábel belsejében keletkező zajt csökkenti hatékony módon. A kábelek extrém kis ellenállással, kapacitással és induktivitással rendelkeznek, és mindegyikre legalább 4,2%-os ezüsttartalmú ezüst-ón ötvözettel forrasztják fel a high-end minőségű csatlakozókat.

A gyártó jelenleg négy tagból álló tápkábel választékának a Diamond 2 a belépő típusa. A gyárilag 1,5 és 2 méteres hosszokban készülő, de kérésre egyedi méretekben is kapható prémium ezüstszínű kábel 4×2,5 mm átmérőjű 4VRC oxigénmentes réz vezetővel, XLPE szigeteléssel és külső szövet borítással készül. A kábel végeire természetesen szintén kézimunkával szerelik fel a masszív és igényes, áttetsző házzal rendelkező Schuko és IEC dugókat.

A világosabb színű szövetharisnyába bújtatott Diamond 3 egy jóval vastagabb és ettől komolyabb hatású kábel, amelynek azonos anyagokból felépített szerkezetében 3×4,5 mm-es vezetőszál található. A csatlakozókat duplán árnyékolt rézzel bevont ezüsttel rögzítik a kábelhez, megszüntetve ez által minden interferenciát, ami jelveszteséget okozhatna. A kábelben alkalmazott minőségi anyagoknak és technológiáknak köszönhetően a gyártó többek közt szélesebb dinamikatartományt, valamint minden irányban kiterjedt színpadot ígér azoknál a rendszereknél, melyeknek elemeit Diamond 3 tápkábelekkel kötik be.


A meghallgatás során elsőként a Diamond 2 típust hasonlítottam össze a „bolti” komputer kábellel, majd ezek után következett a több mint kétszer annyiba kerülő Diamond 3, amelynek már természetesen a kisebb testvérével kellett megmérkőznie, hogy kiderüljön, mire számíthat az, aki eggyel feljebb lép a márka tápkábel hierarchiájában.
A Diamond 2 bekötésével több más változás mellett elsőként a gyártó audio kábeleinél már megtapasztalt életteliség és dinamizmus ragadja meg a figyelmemet. A zene egyértelműen izgalmasabb, nyíltabb és élénkebb lesz, ami az élő jazz koncertnek kifejezetten a hasznára válik. Megközelítés és látásmód kérdése ki, hogyan fogalmaz, valakinek elhúznak egy függönyt, más úgy érzi, hogy közelebb került a zenéhez, a lényeg azonban az, hogy a megszólalás közvetlenebb és jó értelemben véve direktebb, mintha jobb helyet kaptam volna a klubban vagy a koncertteremben. Dinamikailag a kábel semmit sem vesz el a szűréssel, sőt, a hangzás érdekes módon még e tekintetben is javul, a dobok fickósabbak, az ütéseik erőteljesebbek és pontszerűbbek. A jó hálózati kábeleknél tapasztalható, a hálózatból érkező torzítások csökkenésének köszönhető simább és kellemesebb megszólalás természetesen szintén tetten érhető, csak éppen, míg ez egyes típusoknál egy kissé lagymatagabb hangzással jár együtt, addig a Diamond 2 valamilyen módon még plusz életet is lehel a zenébe. A színvilág egy kissé szintén élénkebb, a hangok szabadabban áramlanak a hangszórókból, ettől olyannak tűnik, mintha kissé felhangosítottam volna a zenét. A tér minden irányban tágul, mint az univerzum, a zenészek pedig szép arányosan és levegősen „lakják be” az arányosan megnövekedett színpadot.
Anne Szofie von Otter Mozart ária részlete irányváltással elsőként a Diamond 2 közreműködésével, majd utána nélküle szólal meg, jókora hiányérzetet és élvezeti deficitet hagyva maga után. Kevesebb az élet és a fény, és nem tudom elképzelni, hogy az elmúlt néhány percben az énekesnő mitől fáradt el ennyire, ugyanis a bolti zsinórral az előzőhöz képest a hangja fakóbb, enerváltabb és laposabb, ugyanúgy, ahogy a hangulat is. A kissé egykedvűen játszó zenekar kisebb helyre zsúfolódik össze, a hangzást gombócosabbnak érzem és az előbbi kötetlenség, valamint oldott hangulat is hiányzik. 
Shirley Horn felvételén az erőteljes mélyek ugyan megmaradnak, de csökken a kontrolláltság és némi összezúgás is feltünedezik, ami az előbb biztosan nem volt. Az énekhang ugyanúgy fakóbb és fénytelenebb, a dal eredendő szomorúságát pedig inkább melankóliának érzem. Pörgősebb zenéken kisebb a lendület és kevesebb az élet, a tér némiképpen összezsugorodik, és a hangulati elemek is kisebb mértékben vannak jelen. Műfajtól függetlenül a Diamond 2 hiánya minden esetben eléggé fájó módon érezhető.

A Diamond 2 kontra 3 összehasonlítás során az előző körhöz hasonlóan szintén A-B és B-A verzióban is meghallgattam a kábeleket.
Kicserélve a 2-est 3-asra nagyjából az előző úton haladunk tovább, azonban másik jelentős változásként az élénkség, dinamizmus és a nyitottság megőrzése és változó mértékű továbbfejlesztése mellett egyfajta kiegyensúlyozottság is beköltözik a zenébe, amitől az komolyabb kategóriájúnak tűnik. A selymes, eszköztelen és semleges megszólalás egyértelműen a magasabb készülékosztályok sajátja, és most ezek felé tettünk egy határozott lépést. Nagyon tetszik például a dobseprő, ahogyan a szálai szinte egyenként megszámolhatóan szétterülnek a cintányérokon, a részletező képességben bekövetkezett változásokat pedig a gazdagabb háttérkörnyezet és a hangszerek összetettebb megszólalása mutatja. A színpad méretei tovább nőnek, több a levegő és a hangok végtelenül lazán és könnyedén szakadnak el a hangszóróktól.
Einstein óta tudjuk, hogy minden relatív, és nincs ez másként a mi területünkön, szűkebben nézve, pedig a hálózati kábelek világában sem. A Diamond 3-ról a 2-re visszatérve az előbb még lelkesen méltatott hangzás most érdektelenebbnek, laposabbnak és színtelenebbnek tűnik, az örömöt felváltja a kötelesség, a kedvet a rutin. A tér összeugrik, ahogy a hangulat is, műfajtól függetlenül minden hang haloványabb, a zene pedig jóval kevésbé képes bevonni a történésbe, mint az előbb tette. A „nagyok” finomságát és selymességét most némi darabosság váltja fel, és érdekes módon, most fájóbbnak érzem a változást, mint amikor a Diamond 2 után visszatettem a bolti kábelt. Úgy tűnik, a Diamond 3 a semmiképpen sem elhanyagolható hifis paraméterek mellett a muzsikák érzelmi töltetében is olyan komoly változást tud előidézni, melynek újbóli elvesztése érzékenyebben érinti az embert, mint amikor „csupán” kissé kevesebb lesz a dinamika vagy kisebb a tér.

A Diamond 2 hálózati kábel bekötésével a hangzás egyértelműen a gyártó audio kábeleinél megtapasztalt irányba változik és fejlődik, azaz érdekesebb, nyíltabb és izgalmasabb lesz, emellett simábbá és kellemesebbé is válik. A következő Diamond 3 némely tekintetben egy kicsit már más történet, ugyanis az előbb említett paraméterek megléte és esetenkénti továbbfejlesztése mellett legfőképpen a zene hangulati és érzelmi elemeiben idéz elő komoly változást, amitől a megszólalás valóban komolyabbá válik, mintha az eszközöket valami drágábbra cseréltük volna. Ilyen szempontból az árak is teljesen rendben vannak, mert amíg a kisebb típus, mondjuk hatékonyan „felturbózza” a rendszert, addig a komolyabb szinte magasabb kategóriájút varázsol belőle, sokadszorra is bebizonyítva, hogy a valóban jó hangzás érdekében bizony megéri a tápellátás fejlesztésébe is komoly pénzeket invesztálni.


HiDiamond Diamond 2 tápkábel
Vezető ellenállása: 7.98 Ohm/km
Induktivitás: 80u/m
Ár: 59.990,- Ft (1,5 m)

HiDiamond Diamond 3 tápkábel
Vezető ellenállása: 4.95 Ohm/km
Induktivitás: 0,75u/m
Ár: 139.990,- Ft (1,5 m)

Stream Audio
Tel: 30/211-5253
https://streamaudio.hu/