Tesztelő: Paul Candy


Forrás: CEC TL51X transport, PS Audio DL III DAC Cullen Circuits Stage Three Mod; Pro-Ject RPM 5 lemezjátszó, Pro-Ject Speed Box, Pro-Ject Tube Box phono előerősítő, Ortofon Rondo Blue cartridge
Előerősítő/Integrált erősítő: Audiomat Opera Reference integrált.
Hangfalak: Green Mountain Audio Callistos (homokkal feltöltött Skylan állványokon), Hyperion Sound HPS-738, 2 x REL Q108 Mk II mélysugárzó.
Kábelek: Auditorium 23 hangszóró kábel & SilverFi interkonnekt kábelek,MIT Shotgun S1 hangszóró kábelek, digiális kábel & interkonnekt, Wireworld Equinox 6 hangszóró kábelek,, interkonnektek & Starlight digitális kábel; Hálózati kábelek - Audience powerChord e, Harmonic Technology AC-10 Fantasy, Wireworld Aurora 5².
Állvány: Grand Prix Audio Monaco négy fiókos állvány
Hálózat kondícionáló: Audience aR1p, BPT Pure Power Center Wattgate-tel, Bybee Quantum Purifier és ERS cloth opciókkal, GutWire MaxCon, MIT Z-Duplex Super

Az Audia Flight FL Three megbízását három egyszerű indok miatt fogadtam el. Szeretem az integrált erősítőket, a márkanév ismeretlen volt számomra, és végül mert olasz. Kicsit megmagyarázom, különösen az utolsó pontot. Az előző nyáron a családommal csodálatos három hetet töltöttünk azzal, hogy utazgattunk Olaszországban. Az ott töltött idő alatt tökéletesen ráéreztem, hogy mit gondolnak az olaszok az élet élvezetéről. Az egész kultúrájuk át van itatva zenével a művészettől kezdve a történelmen, az építészeten át egészen az ételekig, és italokig. Emellett az olaszok szeretnek beszélgetni. Külföldiként sem okozott megerőltetést a beszélgetés, és sok meleg mosolyt kaptam a hosszú gesztikulációkkal kísért beszélgetés során. Tehát ez volt a legfontosabb indok – számomra – hogy a gazdag olasz kultúra kivételes forrása lehet a stílusnak, és a muzikalitásnak az audio berendezéseikben is. Ha úgy érzi, hogy a mai teszt szubjektív érzéseket tartalmaz, tökéletesen igaza lehet.

Mint már említettem, kedvelem az integrált erősítőket, és a hangjukban gyakran több koherenciát találok, mint a különálló egységekből álló rendszerekben. Általában olcsóbban, és egyszerűen telepíthetők. Nincs szükség átvezető interkonnekt, és hálózati kábelekre. Egyszóval nem kell az egész szobát a különböző kábelek dobozaival teleszemetelni a jó hang elérése érdekében. A nagyobb, és a drágább nem szükségszerűen jelent jobbat. Gyakran ez csak több hangot, nagyobb tekintélyt, több önérzetet, és kevesebb zenét jelent. Egy 30 W csatornánkénti integrált erősítő egy CD lejátszóval, és a hozzá illő hangfalakkal abszolút tökéletes hangra lehet képes. Csak arra ügyeljen, hogy ne haladja meg a 120dB hangerő szintet, és ne alkalmazzon gyomor rengető basszust. A nagy és a komplex jobb mint a kicsi, és egyszerű, legalábbis az észak-amerikai felfogás szerint. Ez megnyilvánul a hatalmas autóikban, és szinte minden termékben a TV-től kezdve a hűtőgépeken át a házakig, és az adósságokig. Az a probléma ezzel a túldimenzionált audio megszállottsággal, hogy az átlagos audiofil nem engedheti meg magának..A kispénzű audiofil mikor azt olvassa, hogy egy előerősítő $10,000, és egy hangfal $60,000 Dollárba kerül, arra a következtetésre jut, hogy kinek kell ez? Ismerem az érzést, és is gyakran vagyok ezzel így. A helyzetet tovább rontja - ahogy én tudom - néhány jelölés ezeken a cuccokon. Elégedetlenek a high-end készülékekkel kapcsolatban, és ezt csak tetézi a gazdasági válság, amely mindenkit alternatívák keresésére sarkall.

Úgy gondolom, hogy folyamatosan nő az érdeklődés a számítógép mint műsorforrás iránt. NOS USB konverterek, class D megoldások, kis csöves erősítők, és integrált erősítők megjelenéséhez vezetett mindez. Európa a leg tipikusabb megközelítéssel él, azaz a kevesebb több. Megjelentek a csodálatos hangú, megfizethető árú kompakt berendezések. Az európaiak már évtizedek óta ezt csinálják, nem nehéz kitalálni, hogy miért. Általában kimondható, hogy az európai otthonok kisebb méretűek, mint Észak-Amerikában szokás. A benzint is többszörös áron vásároljuk az ottani árakhoz képest. Az adók is magasabbak. Az európaiaknak takarékosabbnak kell lenniük, ezért nem szabad annyit akarni, de ki kell hozni a lehetőségekből amit csak lehet. Ha például Olaszországban élnék, nem kéne spórolni az élelmiszeren, a boron, vagy az élő zenén, előnyt élvezhetne a csúcsra járatott audio rendszerem. Egy megfelelő pár hangfal, egy jó CD lejátszó, és valószínűleg egy Audia Flight FL Three integrált erősítő lenne minden igényem. Mindössze ennyi kéne, hogy boldog legyek a római romok látogatása, a bortúrák, és a művészi alkotások bámulása, valamint a Scala páholyából megnézett előadás után. Ez lehetne a „la dolce vita”.

Az Audia Flight-ot 1966.-ban alapította az elektronikai ipar két veteránja Massimiliano Marzi és Andrea Nardini. A Cég székhelye 80 kilométerre Rómától északra, Civitavecchia kikötő negyedében található. Jelenlegi kínálatukban három integrált erősítő, két előerősítő, két CD lejátszó, egy phono előerősítő, négy végerősítő szerepel. Minden Audia Flight készüléket Olaszországban terveznek, és építenek, semmit nem adnak ki külsős cégeknek. A mai cikkben szereplő darab az Audia Flight legújabb belépő kategóriás sorozatának FL Three tagja. Érkezett egy hozzá illő CD lejátszó, és egy előerősítő/végfok kombo is. Az FL Three integrált erősítő egy dual mono design, amely 75 Watt névleges teljesítményre képes csatornánként 8 ohmon.

Mindkét csatornát egy 400VA toroid trafó lát el energiával, míg egy kisebb 10 VA toroid gondoskodik a relék, és egyéb áramkörök tápellátásáról. Nyolc stabilizált tápegység rész teljes tároló kapacitása 12.200 mikro Farad, emellett a végfokok további 72.000 mikro Farad szűrést kaptak. A hangerő szabályzó egység egy ALPS Blue, és a csendesítés funkció külön memóriát kapott. Minden kapcsoló logikai egység opto csatoló áramkörökkel teljesen le van választva az analóg részről. Mint minden Audia erősítő, az FL Three is áram visszacsatolást alkalmaz a sokkal általánosabb feszültség visszacsatolás helyett.

Az Audia Flight szerint: „- A differenciál feszültség erősítés (feszültség visszacsatolás) amely rendkívüli mértékben megnöveli a frekvencia átvitel sávszélességet hátrányt is jelent, mert tranziens instabilitást okoz. Az impulzus átvitelkor a végfok kimeneten csak néhány periódusnyi lecsengés után éri el a jel a nyugalmi állapotot, amely jól hallhatóan elszínezi az eredeti jelet. Az általuk alkalmazott új rendszerű áram visszacsatolás annyival tud többet, mint a feszültség visszacsatolás, hogy átmeneti ellenállás jellegű (és emiatt extrém lineáris), mivel a visszacsatolás már a végfok kimeneti fokozat előtt lezáródik. Az eredmény a nagyon gyors stabil áramkör, amely kontrol alatt tartja a legvadabb impedancia változásokat is."

A 15 mm vastag front panel, a távvezérlő, a hangerő szabályzó és a lábak CNC megmunkálású tömör alumíniumból készültek. A két gombos bemenet választóval négy aszimmetrikus, és egy szimmetrikus bemenetből választhat. Van tape monitor hurok, előerősítő, és fejhallgató kimenet. A bypass funkció távvezérlővel kiválasztható, és lehetővé teszi azt, hogy a teljesítmény erősítőre direkt csatolja a kiválasztott bemenet jelét, vagy mint egy front csatornás erősítő egy multicsatornás rendszerben ugyanazt a hangfalat alkalmazza a két csatornás zenehallgatáshoz. Az Audia Flight kínál a készülékéhez egy külön megvásárolható opciót, amely egy RIAA mozgó tekercses/mozgó mágneses phono áramkör lap. A bemeneti impedancia DIP kapcsolókkal, míg a specifikus impedanciák csatlakoztatható ellenállásokkal állíthatók. Soha nem hallottam még olyan plug-in rendszerű phono áramkörről, amely ezt a flexibilitást kínálná. A leírás tanulmányozása elég elfoglaltságot okoz, ám jól érthetően segít a bemenet beállításában. Én a saját Ortofon Rondo Blue mozgó tekercses cartridge egységemet csatlakoztattam. Az erősítés a mozgó mágneses cartridge egységeken 44 dB, míg a mozgó tekercseseken 64 dB.

A hátlapon két digitális kommunikációs csatlakozás található, amely más Audia Flight berendezésekkel összekötve a be és kikapcsolás mellett a szoftverfrissítésre is alkalmazható. A front panelen nagy VFD vákuum csöves kijelző mutatja az aktuális üzemmódot. A panel fényerősség változtatható, illetve kikapcsolható a távvezérlővel. Az Audia Flight logo a baloldal szélén világít bekapcsolt állapotban, és villog készenlétben. A bemenetek 7 karakterig tetszés szerint átnevezhetők a távvezérlővel. Szinte gyermeki örömöt ébresztett bennem ez a funkció..

A távvezérlő egyike a legszebb daraboknak, és még az Audiomat erősítőm távvezérlőjét is túlszárnyalta. Az első pillantásra látható, hogy Líthium elemeket alkalmaztak a rövid élettartamú AA elemek helyett.



Műszaki adatok a következők::

  • Kimeneti teljesítmény 75/125 W csatornánként 8/4 ohmon
  • Erősítő fokozat erősítése 26 dB maximális hangerősségen
  • Frekvencia átvitel (1W rms -3dB) 1 Hz – 450 kHz
  • Meredekség (8 ohmon): >80V/usec
  • Harmonikus torzítás <0,05%
  • Jel/zaj viszony>95 dB
  • Aszimmetrikus bemeneti impedancia 51 kiloohm, 150 pF
  • Szimmetrikus bemenet impedancia 30 kiloohm
  • Készenlét teljesítmény felvétel 1W alatt
  • Maximális fogyasztás 400 W
  • RIAA pontosság a phono kártyán +/- 0,25 dB
  • Méretek 420x90x420 mm (SzéxMaxMé)
  • Súly 12 kg
  • Szállítási méret 490x250x530 mm (SzéxMaxMé)
  • Szállítási súly 15 kg

Minden erősítő 50 órás előjáratáson esik át, mielőtt kilép a gyár kapuján. Az Audia Flight 100 órás lejátszást javasol mielőtt először véleményt formál róla. Bekapcsolás után a kék Audia logo világítani kezd, és a kijelzőn az Audia Flight Three feliratot kb. 3 másodperc múlva követi a kiválasztott bemenet kijelzése lágy kék színben. Az FL Three többféle védelmet tartalmaz, amelyek kikapcsolják az erősítőt, ezért nem kell attól tartania, hogy DC feszültség égeti szét a hangfalait, vagy hasonló eset történik. A belső felépítés miatt nem kell szégyenkeznie. Mint Kate Beckinsale, az FL Three szinte könyörög, hogy simogassuk meg kicsit. Takaros elrendezés, és védő bevonatok fogadnak amikor leveszem a fedelét. Az Audia Flight tökéletesen tisztában van azzal, hogy a minőségi audio nem csak a zene tökéletes térben való lejátszását jelenti. Arról is szól, hogy mennyire büszkék a vásárlók a berendezésükre. A ház felmelegszik sok órás zenehallgatás után, de soha nem lesz túl forró. Az FL Three volt a legcsendesebb solid-state integrált erősítő amit valaha teszteltem. A készülékből és a hangfalakból zaj nem hallható.

A kedves erősítővel együtt töltött időben rengeteg bakelit és CD lemezt használtam. Sonic Youth [Matador 108291] és a csodálatos Decemberists [Capitol 147102] például mindkettő csodálatos új album, kimagasló hangminőséggel vinyl hordozón. Sokat hallgattam az Italian theme-t, Többször megismételtem Claudio Abbado előadásában a Mendelssohn Italian Symphony [DG 471 4672 8] lemezt, Sir Colin Davis-szel a Berliozt Harold in Italy [LSO 0040] és egy kedves hangú lemezt a Vivaldi concerti by Quebec ensemble Les Violins du Roy [Dorian 90255].



A design, és az erősítő összeszerelése ugyanazt az élményt nyújtotta mint a hangzása. Nyilvánvaló, hogy nem minden esetben vagyok azonnal meggyőződve arról, milyen is az erősítő tonális karaktere. Ilyenkor általában meghallgatok egy másik erősítőt, amelynek van egy kis színezett karaktere, hogy ki tudjam alakítani a véleményemet.  Az Audio Flight FL Three határozottan a semleges táborba tartozik. A megjelenítés módja kellemes, alázatos a zene iránt, és mentes a zene elszínezésétől, valamint minden más tonális adaléktól, ezért bevallom, éjszakába nyúlóan hallgattam.

Az FL Three egy lágy erősítő, amely alapvetően nyájas a zenéhez. Semmi kiemelés, vagy élesítés, a beütéseket nem emeli ki, és nem lágyítja. Nincs olyan része a frekvencia spektrumnak amelyet kiemelten kezel, nem készít önálló bemutatót, amelyet az átlagos audiofil összekeverhet a felbontással, vagy az átláthatósággal. Az utolsó dolog amit egy audio komponenstől várok, az, hogy szétszedje a zenét, és szeletenként tálalja gyötrő részletezéssel. A holosztikus megközelítést részesítem előnyben. Soha nem éreztem azt, hogy valamely hangsúlyos zenei rész hiányzott volna.
Az FL Three egyáltalán nem a tipikus solid-state hangot mutatja. Ezt úgy értem, hogy a felső tartományok egyáltalán nem kásásak, és a két dimenziós sík színpadkép sem jellemző, ahogy ezt a legtöbb ilyen típusnál tapasztalni lehet. Rendkívüli mértékben megközelítette az én Audiomat Opéra Référence erősítőm folyamatosságát, és kézzel foghatóságát. Az FL Three úgy emeli ki a zene üzenetét, hogy közben nem színezi azt túl. Például nem teszi a zenei anyagot a valóságosnál is gyönyörűbbé. Nem vettem észre rajta semmiféle nyomát az eufóniának, sem szándékosan hozzáadott meleg rózsa hangot a fent említett Vivaldi lemezen. Ennek ellenére úgy éreztem, hogy egy napsütötte Toszkán hegyoldalon ücsörögve Chiantit szürcsölök.

 A karcsú olasz emellett olyan erőteljes alsó tartományt kínál, hogy az én Callisto-m is mintha lement volna 40 Hz alá. Az átláthatóság, vagy a nyitottság hiánya kombinálva a tranziens sebességgel élővé teszi a zenét. Ez létfontosságú zsigerét képezi az élő zenének. A magas tartomány édes, és természetes, mentes minden felesleges csillogástól, vagy éltől. A hangszer és a vokál csengése természetes, és hihető, mentes a mesterkéltségtől, és az elektronikus érzéstől. Az olasz emellett elhivatott a lendület, és a vezérlés iránt. Az FL Three jól kezelte a gazdag tónusú hangzásokat, és az orgona zengő hangját a Saint-Cyprien en Perigord-on és megjelenítette a gyönyörű visszhangokat is ezen az 1999-es Bach’s Art of Fugue felvételen amit André Isoir játszott [Calliope CAL 5719]. Világos és nyitott volt a sötét, és masszív részeken. Ha meleg, romantikus csövest keres, másfelé kell nézelődnie. Meg kell mondanom, hogy nagyon élveztem az FL Three nyitott, gyönyörű, és tiszta hangját.

Igen, tisztába vagyok azzal, hogy néha a vágás (clip) határig hajszoltam, de ez tényleg olyan magas szinten következett be, ami messze túl van az észszerűség határán. Ennek ellenére kecsesen kezelte a clip határolást is. Csak a csúcsokon egy apró él megjelenése figyelmeztetett elegánsan arra, hogy csökkentsem a hangerősséget. Arra soha nem vetemedtem, hogy annyira meghajtsam, hogy a védelem aktiválódjon. Ugyanígy jó volt a Hyperion HPS-738 és az AV123 Strata Mini-vel párosítva. 

Az én $8,990 árú Audiomat Opéra Référence készülékemmel összehasonlítva, a francia nagyobb súlyú basszusokkal és beütésekkel rendelkezik, ami nagyobb melegség érzetet, és nagyobb testet ad. Az imáim meghallgatásra találtak, és a gondviselés egy egészen tisztességes csöves erősítőt vezérelt az utamba. Az FL Three egy kicsit lágyabb, és kevésbé "zsíros",volt az összehasonlításban. Viszont az árkülönbséget is figyelembe véve a két gép között, az Audia egyáltalán nem jött zavarba, és lényegesen rugalmasabb volt. A phono fokozat ebben az árkategóriában átkozottul jó. Nyitott háromdimenziós, részletes, stabil képalkotás mellett tonálisan semleges. Csendes, csak egy csekély sziszegés volt hallható a felületi zaj, és a karcos lemezfelület szokásos zajai mellett. Szonikusan tiszta, nyitott, és természetes. Majdnem elérte a tonális érzékisége és a környezet részletezése a Pro-Ject Tube Box szintjét. Az én phono fokozatom alacsonyabb zajszintű, és őszintébb tonális balansza van. Az én Pro-Ject készülékemet azért szeretem, mert egy picit érzékelem benne a rózsaszínű üvegen át bemutatott hangulatot a zenéken.

Sok phono fokozat amely beépíthető előerősítőbe, vagy integrált erősítőbe küzd az átmeneti pontokon a reprodukcióval, és mutat némi torzítást ezeken a pontokon, illetve némelyik komolyan súlyozza a felületi zajt. Az Audia esetében semmi hasonlót nem tapasztaltam. Sokkal jobb, mint ami a 275 Dolláros árfekvése alapján elvárható lenne tőle. Egyáltalán nem utóvéd, hanem komoly versenyző. A 949 Dolláros Blue Circle Fon Lo Thingee tápfejlesztéssel jobb térbeli felbontást, információ bemutatást, és egy kicsivel több harmonikus gazdagságot mutatott, de karakterükben nagyon közel álltak egymáshoz. Itt Kanadában az FL Three-nek olyan berendezésekkel kell megküzdenie a pozíciójáért mint például a Bryston B-100 vagy a Simaudio i3.3. Már volt szerencsém meghallgatni mindkettő, és gyanítom, hogy kemény ellenfelei lesznek az olasz betolakodónak. Ha olyan természetes színezetlen hangzás karakter után sóvárog, amely a hangot nem analitikusan, vagy a solid-state formatervre olyannyira jellemző krétás hanggal mutatja be, ez az erősítő jó választás lehet.

Apró, ,alkalmazkodó, elegáns, és finom. Az FL Three zenei bemutatója ravasz, és könnyedén ellazít. Ám még fontosabb, hogy én egyszerűen élveztem hallgatni. Nem éreztem úgy, hogy valami fontos kimaradt a zenéből. Könnyedén el tudom képzelni, hogy egy zene kedvelő megszeresse az erősítő tömör, de mégis selymesen lágy bemutatóját, hihető hangszer, és vokál csengését. Fénybe borított, és élettel töltött fel minden felvételt amit hallgattam rajta, függetlenül annak stílusától.

Az olaszok csodálatos munkát végeztek ezzel az integrált egységgel. Ha néhány évvel ezelőtt bárki azt mondta volna nekem, hogy a solid-state erősítő képes lesz engem elcsábítani, hát nem is tudom mit válaszoltam volna. Megvenném-e azt az erősítőt?   Igen és Önnek is  ajánlom. Én nagyon élveztem a zene hallgatását ezen a remekbe szabott Audia Flight integrált erősítőn. Ha még valaha integrált erősítőt szeretnék venni, ez alapján a teszt alapján valószínűleg nem sokáig hezitálnék rajta. Molto buono! Viva Italia!

Forrás: 6moon.com - Paul Candy