Flight Three S néven mutatkozott be az olasz Audia Flight integrált erősítő sorozat legkisebb tagjának megújult változata, ami legfőbb külső jellegzetességét, az óriási nevető szájra emlékeztető, a kijelzőt is magába foglaló íves design elemét a Strumento referencia előerősítőtől örökölte, és emellett természetesen műszakilag is számos ponton komoly fejlődésen esett át.

Az Audia Flight készülékeire, köztük az előd Three integrált erősítőre eddig sem volt különösebben jellemző az anyagtakarékosság, hiszen a masszív, vastag alumínium előlappal rendelkező a méretes, erőteljes és rezonanciamentes kialakítású fém ház belsejében túlméretezett tápegység foglalt helyet, mely a szeparált elő-végerősítőt és az egyéb kiegészítő áramköröket látta el energiával. Az új típus azonban még ez elődjén is jócskán túltesz. A mérlegen 4,5 kg-al (vagyis közel 40%-al!) többet nyomó Flight Threee S az eddigi 400VA-es táp transzformátor helyett mágneses árnyékolással ellátott 600VA-es típust kapott, így a bő harmadával megnőtt teljesítmény mellett valószínűleg még nagyobb dinamikára és bőséges tartalékokra számíthatunk tőle.
Az áram visszacsatolás elvén működő, gyártója szerint rendkívül gyors és zenei hangú készülék kimenő teljesítménye az eddigi 2×75W-ról (Ohm) 2×100W-ra hízott, ami a bika trafónak köszönhetően stabilan és folyamatosan rendelkezésre áll. A nagy teljesítmény mellé, kivételesen nagy sávszélesség párosul, rendkívül jó impulzus válaszidővel; műszakilag az utóbbi paraméter jelenti a garanciát a gyártó által említett gyors hangra.

 Audia Flight Three S - erősítő teszt

 

Az elegáns, 15 mm vastag alumínium előlap az Audia prémium sorozatából már jól ismert Strumento referencia előerősítő külső formavilágát örökölte, ami nem egy rossz belépő az új változat számára. A kék fényű kijelzőt is magába foglaló ívelt design elem szélesen mosolygó szájat formáz, ami abszolút egyedivé teszi a készülék megjelenését és szerintem optimista kisugárzást biztosít számára. A fekete és ezüstszínben kapható Three S hátulján katonás rendben sorakoznak a kiváló minőségű aranyozott - szimmetrikus és aszimmetrikus ki és bemeneti csatlakozók. Az erősítő négy aszimmetrikus line RCA és egy szimmetrikus XLR bemenettel rendelkezik, opcionálisan pedig igény szerint még egy igen jó minőségű 24bit / 192kHz-es DAC modullal valamint egy MC/MM phonóval is ki lehet egészíteni.

 

 Audia Flight Three S - erősítő teszt


Az előzőn napok során hallgatott zenéknél és nézett filmeknél már tapasztalt energikus basszus ellenére a jazz muzsika kifejezetten kellemes stílusban szólal meg, világos, néhol szinte krémesen finom hangszínekkel. A ritmusszekció friss és életteli, a basszus azonban a készülék jókora ereje ellenére nem akar magának nagyobb szeletet a zenéből, mint ami neki jár. Elődjéhez hasonlóan az új 3-as sem rejt el semmit sem a zenéből, még sincs arcomba tolós érzete, hanem inkább csak úgy magától értetődő módon áramlanak az információk a hangszórókból. A hangszerek szépen elkülönülnek egymástól, a zenészek közt pedig elegendő tér és levegő van. A megszólalás alul stabil és feszes, középtől felfelé könnyed hangvételű, gazdagon árnyalt és levegős, s ez a nyerő kombináció nagyon hamar meg tudja magának nyerni a hallgatóját. A klarinét sokszínű és levegős hangon szólózik, az erősítő alaposan kivesézi a hangot, ami így sem tűnik technikai ízűnek, és ugyanilyen egyszerre precíz és játékos módon szólal meg a vibrafonszóló is, plasztikusságával szinte kézzel foghatóvá téve a pezsgésbe némi bensőségességet csempésző hangszert.

A készülék a klasszikus műveket ugyanolyan kellemes és nyílt stílusban szólaltatja meg, mint a jazzt. A Mozart opera énekesnője óriási lendülettel dalol, mint valami adrenalin bomba, levegősen szárnyaló hangja szinte betölti és uralja a teret. Tulajdonképpen itt figyelek fel rá, hogy az erősítő az énekhangokat valami egészen fantasztikus módon szólaltatja meg. Spontán, direkt és fesztelen, mintha csak élőben közvetlen közelről hallgatnám, ahogy valaki mellettem énekel. Semmi visszafogottság nincs benne, az énekhangok a maguk természetességében áradnak a hangszórókból, és egyáltalán nem konzervmuzsikának tűnnek. 
A már jól ismert könnyed és levegős magasakhoz dús, erőteljes és megfogott mélyek párosulnak, melyek egyrészt stabil alapokat biztosítanak a megszólalásnak, másrészt a komplex nagyzenekar tömegét is hatásosan érzékeltetik. Vivaldi hegedűversenye telis tele van érzelmekkel, a hegedűk hangja oldalra is messze túlnyúlik a hangsugárzókon, melyekből úgy árad a zene, mint a tenger árja. A hegedűk hangja sokféle ízből, színből és hangulatból áll össze, nem véletlen, hogy a készülék abszolút az újabb és újabb lemezek feltételére csábító típusok közé tartozik. A jókora színpadokat minden irányban kiterjedt és precízen ábrázolja, a zenészek elhelyezése pedig ugyanolyan jól integrált, mint a muzsika maga.

Pop és rockzenéken már az előző modell is jól kitett magáért, az új 3-as azonban még erre is rátesz egy a lapáttal. Finomságait egyetlen pillanatra sem feladva ütős, testes és gyors basszust prezentál, a különféle akusztikus vagy elektronikus hangszerek hangja pedig színes, összetett és izgalmas. Erőlködésnek vagy hónaljszagnak a leghalványabb nyoma sincs, tartalékoknak bővében van, az energiák a leghúzósabb részleteknél is könnyedén, az előzőekben megismert és megszeretett spontán módon áramlanak belőle. Az igazi szigorúság a megnőtt energiák dacára azonban továbbra sem a kenyere, vérbeli olaszként, akárcsak az elődjében oly sok harmónia és szépség van a hangjában, hogy a nyers zúzásra nem igazán alkalmas, de szerintem nem is ezt várjuk tőle.
Filmeken megint csak nagyszerű teljesítményt nyújt; a romantikus hangvétel ugyanolyan jól áll neki, mint a hajtás, a beszédhangjai az énekhez hasonlóan kiválóak, sokszínűsége révén pedig összetett és érdekes megszólalást produkál.


A külsőleg (talán nem véletlenül) a high-end Strumentóra hajazó Flight Three S a márka nagyjainak fontos pozitívumait felvonultatva kellemes, ízes, nyílt és levegős hangvételben zenél, ráadásként elődje erejét és testességét is érezhetően megfejeli. Ettől függetlenül számomra a legvonzóbb tulajdonsága a spontánsága, amitől minden egyes hang magától értetődőnek és helyénvalónak tűnik, és aminek köszönhetően olyan élethű énekhangok megszólaltatására képes, melyek a valódiság illúziójába ringatva szinte elvarázsolják az embert.


Audia Flight Three S
Teljesítmény: 100/150 W (nom/zenei)
Frekvencia-átvitel: 1 Hz – 450 kHz (-3 dB)
THD: <0,005%
Jel-zaj viszony: >95 dB
Méretek: 420×90×420 mm
Tömeg: 16,5 kg
Ár: 849.900,- Ft

Forgalmazó: Stream Audio
Tel: 30/211-5253