Vannak dolgok a világegyetemben, amelyek nem változnak. A föld forog, a nap keleten kel és nyugaton nyugszik, az Accuphase készülékek pedig pezsgőarany színűek és külsőleg lényegében ugyanolyanok, mint évtizedekkel ezelőtt voltak. A japán gyártó éppen ezért a hifi világban többek között az állandóság szinonimája is lehetne.

Az aktuális Accuphase integrált erősítő kínálat négy tagja közül az E-260 a legkisebb típus, vagyis a belépő a gyártó erősítő hangzásvilágába. Robosztus és a rezonanciákat hathatósan távoltartó készülékháza a pezsgőarany előlappal, a zölden világító Accuphase felirattal, a piros színű hangerő digitekkel és a halvány sárgán derengő Deprez műszerekkel ugyanolyan jellegzetes és semmivel össze nem téveszthető külsőt kölcsönöz neki, mint a látványról óhatatlanul beugró McIntosh készülékeké. (Újabb érdekes párhuzamként pedig mindkét cég nevében szerepel a „Laboratory” szó is.) 
Elég egyetlen pillantás, és máris mindenki tudja, hogy mivel áll szemben.

Az E-250-es típus utódjaként megszületett E-260 komoly változásokon esett át sikeres elődjéhez képest. Fontos kulcselemként például ugyanazt a különleges AAVA hangerőszabályzó potmétert kapta meg, amely a gyártó komolyabb típusaiban is található. A speciális digitális-analóg módon működő, a hangerőt rendkívül finom felbontásban, 65.536 lépésben szabályzó egység a kényes előerősítő egységben kivételesen jó hangminőséget eredményez. A teljesen szimmetrikus felépítésű, nagyon alacsony zajszintet eredményező 5-MCS topológiájú belvilág szokás szerint hibátlan és gyönyörű, és természetesen csakis szigorúan válogatott felsőkategóriás alkatelemekből áll. A 8 Ohmon 2×90 W, 4 Ohmon 2×115 W teljesítményt japán gyártmányú push-pull végtranzisztorok állítják elő. A jel-utak a nagyon rövidek, a korrekt tápellátásról pedig nagy teljesítményű hálózati transzformátor gondoskodik.

 

A jellegzetes kinézetű előlap retrós érzést keltve és a minimalizmus abszolút ellenpontjaként jól tele van különféle kezelőszervekkel, amelyek között még fázis inverter, balansz szabályzó, valamit a high-end világban néhány gyártót leszámítva (pl. McIntosh) meglehetősen szokatlannak számító hangszínszabályzók is találhatók. A hátlapon igényes aranyozott csatlakozók sorakoznak, köztük hat line RCA és egy szimmetrikus XLR bemenet, a szintén a régi idők emlékének számító Rec Out kimenet, valamint Pre Out és Power In aljzatok, melyek révén a készülék előerősítőként illetve végerősítőként is használható.

 

Hangsugárzó csatlakozóból két szett található, hogy közülük éppen melyik illetve melyikek legyenek aktívak, az előlapon lévő forgókapcsolóval lehet kiválasztani. Az erősítőhöz kiegészítésként egy opcionális AD 20 jelű phono MM/MC modul valamint egy DAC 30 jelű DA konverter modul is vásárolható. 

A gyártó „örömtelibb élet a technológia segítségével” szlogenje a valóságban egy nagyon kellemes, tiszta, eszköztelen és nyílt megszólalást jelent, és egy olyan készüléket, amely az ideális állapothoz közelítve leginkább csak átengedi magán a zenét. Laikus, egyszeri hifista füllel éppen ezért az E-260 a nincsen benne semmi különös kategóriába tartozik, mert ezzel a semleges karakterrel a színezett, különféle frekvencia tartományokban túllőtt hangokhoz szokott fülek elsőre általában nem igazán tudnak mit kezdeni.
Illetve, hogy pontosítsam ezt a megállapítást, egyvalami azért biztosan feltűnne nekik is, mégpedig a készülék átkozottul jó mélytartománya. Megfelelő kvalitású hangsugárzókkal párosítva ugyanis minden egyes mélyhang megszólal, ami a bitekben, fájlokban vagy a barázdákban rejtőzik, és valójában nem csak kiemelkedő dinamikáról és basszusról beszélhetünk, hanem a Linn által definiált basszusjátszó képesség fantasztikus szintjéről is, aminek hallatán a skótok elégedetten csettintenének, mondván, hogy látjátok, pont erre gondoltunk, amikor megalkottuk a „tunefulness” kifejezést. Ha megszólal egy nagybőgő, egy basszusgitár, vagy netán egy kövér és ritmusos szintetizátor basszus a készülék egyből lenyűgözőt alkot, nem véletlen, hogy többek között a jóféle popzenék hallgatása is óriási élmény vele, mert hát ki mondta, hogy a könnyebb műfajok rajongói nem lehetnek igényesek, vagy, hogy ezek a zenék nem nyújtanak jóval nagyobb élvezetet ilyen főúri tálalásban.
Az általam sok éve hallott Accuphase modellekhez képest az E-260-ast sokkal lágyabbnak, kellemesebbnek és kifinomultabbnak érzem, miközben a gazdag színvilág, a jó felbontás és a levegősség ugyanúgy megvan benne. Az általa megszólaltatott hangok végtelen könnyedséggel szakadnak el a hangsugárzóktól, hogy jókora teret rajzolva töltsék meg kellemesen pontos hangokkal a szobát. A hangerő növelésével a dinamizmus is látványosan fokozódik, a hangzás karaktere azonban tökéletesen megmarad. A félvezetős világon belül ez a megszólalás a sarkosság nélküli, barátságos, de ezzel együtt kellően színes és izgalmas vonulathoz tartozik, annak is a gyakorlatilag minden műfajon hosszú távon jól hallgatható ágához. A már említett jó basszusnak és basszusjátszó képességnek köszönhetően a készülék jól megdolgoztatja a hozzá kötött hangsugárzókat és képességeikhez mérten kihozza belőlük a maximumot, így még kisebb dobozok használata esetén is nagyon korrekt mélyekre számíthatunk. 
A kétségkívül a legnagyobb próbának számító klasszikus zenék ábrázolásánál az erősítő semlegesen kellemes tónusa sok tekintetben új értelmet nyer. Az énekesnők gazdagon árnyalt hangon, szinte szárnyalva dalolnak, a vonóskarok hangja pedig a lendületesebb zenei részleteknél szinte hömpölygő hullámokban áramlik a szobában, mivel a dinamizmus nemcsak a mélyekre, hanem a komplett frekvenciatartományra igaz. Általánosságban a megszólalást olyasféle egységesség és harmónia jellemzi, ami leginkább a csöves erősítők egyik legfőbb jellemzőjének számít. A zenékben nagyon sok érzelem van, a hangszerek mindegyike sokszínű önálló egyéniség, ám a komoly készülékekre jellemző módon mégis érezhetően együvé tartoznak, és egy csapatban játszanak.

Egy Accuphase készülék már ránézésre óhatatlanul nosztalgikus érzéseket kelt az emberben a hifi hőskora iránt, hogy aztán a zenét elindítva végleg kiteljesedjen a kellemes hangulat. Az E-260-as erősítő legfontosabb paramétereinek a semlegesség, az eszköztelenség és a simaság számít, ezekhez párosul a kivételesen jó basszus és a racionalitása mellett is nagyon kellemes színvilág, melyek együttes eredményeként az Accuphase készüléket birtokló szerencséseknek egy műfajtól függetlenül hosszú távon jól hallgatható élvezetes hangzásvilágban lehet részük.


Accuphase E-260
Teljesítmény: 90/115 W (8/4 Ohm)
Frekvencia átvitel: 3 Hz- 150 kHz (0, -3 dB)
THD: 0,05%
Jel/zaj arány: 105 dB
Méretek: 465×151×420 mm
Tömeg: 20 kg
Ár: 1.575.990,- Ft

Stream Audio
Tel: 30/211-5253
www.streamaudio.hu